Meneer Rutte,

Lekker dan.

De man onder wiens premierschap het Nederlandse leger definitief een lachertje werd, slaat in zijn nieuwe baantje bij de eerste de beste gelegenheid allerlei oorlogstaal uit.

Heb je dik dertien jaar in Nederland de kans gehad om ons land voor te bereiden op de Derde Wereldoorlog, krijgen we dit.

Een speech gericht aan de bevolking van de vrije westerse wereld waarin Mark Rutte de wereld nog één keer waarschuwt.

Wie was er verantwoordelijk voor dat het Nederlandse leger (tot grote hilariteit van de toenmalige voorman van de thans meest oorlogszuchtige partij van Nederland D66) tijdens oefeningen bij gebrek aan kogels “Pang! Pang!” moest roepen?

Wie was er verantwoordelijk voor dat er achtereenvolgens een Schoevers-meisje, een provinciaaltje dat ten tijde van de strengste coronamaatregelen vrolijk in een volle kerk ging zitten en een carrièrebitch die een generaal nog niet van een soldaat kon onderscheiden de baas werden op ons ministerie van Oorlog?

(Advertentie)

Wie was er verantwoordelijk voor dat de Amerikaanse president dreigde zijn handen van Europa af te trekken omdat ook zijn land zich structureel niet aan de afgesproken NAVO-regels hield op het gebied van bestedingen aan Defensie?

Dezelfde man die nu als secretaris-generaal van de NAVO zijn eigen relevantie wil bewijzen door de vrije westerse wereld eh… bang te maken.

Hoe?

Door te roepen dat we ons geestelijk moeten voorbereiden op een oorlog.

Door te roepen dat de veiligheidssituatie er nu slechter uitziet dan de nu levenden ooit hebben meegemaakt.

Door te roepen dat Rusland over vijf jaar de NAVO kan verslaan.

(Advertentie)

Door te roepen dat Rusland zich daadwerkelijk voorbereidt op een oorlog met ons.

En door te roepen dat niet alleen Rusland dat doet, maar ook China, Noord-Korea en Iran.

“Actie is dringend noodzakelijk”, voegde u er dreigend aan toe.

Ik weet dat er veel mensen zijn die bang worden van zo’n speech van de secretaris-generaal van de NAVO.

En ik geef onmiddellijk toe: er zijn misschien veel redenen om bang te zijn voor de toekomst (je zou bijvoorbeeld maar als Jood in Nederland wonen).

Maar een speech van u is niet zo’n reden.

De Nederlandse luisteraars weten waarom.

(Advertentie)

Die hoefden die hele speech na uw eerste regel niet eens verder te beluisteren.

Maar die hebben dan ook voorkennis.

Sterker: die kennen u als hun broekzak.

Die weten wat het betekent als u een speech begint zoals u ‘m gisteren begon.

“Ik zal eerlijk zijn…”

LOL.

Dan is één ding zeker: er is voorshands nog geen énkele reden om werkelijk ongerust te zijn.

Deze keer echt niet (tenzij je natuurlijk als Jood in Nederland woont).

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Ik heb eindelijk een vrouw gevonden die bij u past. En het is er nog eentje van kleur ook!