
Beste Yvonne,
Als David tegen Goliath vecht, ben ik altijd voor David.
Dus ik hoop oprecht dat de rechter vandaag bepaalt dat John de Mol die negen ton die hij jou zou betalen voor je Talpa-contract tot de laatste cent moet uitbetalen.
Want laten we eerlijk zijn: dat jouw programma ‘De Juice’ er nooit kwam, ligt voor honderd procent aan De Mol en zijn mannetjes, de ‘John-zeggers’.
Jij zult best een lastige tante zijn om mee te werken, maar als het om juice gaat ben je de absolute koningin van Nederland. Niet alleen omdat je heel veel showbizznieuws dankzij je ‘spionnen’ als eerste weet, maar vooral omdat je in tegenstelling tot de hoofdredacteuren van ‘de bladen’ geen warme banden onderhoudt met je potentiële onderwerpen.
Als bijvoorbeeld Vanessa (ken je die nog?) bloed van kinderlijkjes zou drinken om er jonger uit te zien dan de 82 jaar die ze inmiddels is en het weekblad Privé zou daarvan beelden aangeboden krijgen, dan zou haar BFF Evert Santegoeds heel hard wegkijken en het bewijs eerder opeten dan afdrukken.
Om maar te zwijgen over de sympathieke Story-hoofdredacteur Guido den Aantrekker, die zelfs als Rachel Hazes haar zoon wil verbieden om onder zijn eigen naam op te treden, niet tot de conclusie komt dat het zelfbruinloeder meer van geld houdt dan van haar eigen kinderen.
Beide heren pakken, naast hun riante salarissen bij Privé en Story, maandelijks uitstekende vergoedingen voor hun schnabbel aan tafel bij ‘SBS Shownieuws’.
Daarmee heeft John de Mol deze roddelbladtijgers natuurlijk niet letterlijk ‘gekocht’ (zo ordinair is het allemaal niet), maar wel ‘getemd’.
Iedereen snapt hoe dat werkt.
Zoals het al honderd jaar gaat in de showbizzjournalistiek (én in de politieke journalistiek, én in de sportjournalistiek).
Bij een ongeleid projectiel als Yvonne Coldeweijer moest John de Mol het anders aanpakken.
(Advertentie)
Je klus bij Talpa moest geen schnabbel worden, maar je báán. Je gouden kooi. Ze lieten je een exclusief contract tekenen, waarin jij je voor 900.000 euro niet alleen aan Talpa verbond, maar ook beloofde te stoppen met je eigen juice-kanaal.
En dan zouden ze wel zorgen dat een hoofdredacteur je in toom zou houden bij het programma dat je zou gaan maken.
Áls het al ooit de bedoeling was dat je echt een programma zou gaan maken…
Ik kijk graag naar ‘Kopen Zonder Kijken’ bij RTL.
Daarin gebruikt aankoopmakelaar Alex van Keulen als hij een bod op een huis gaat doen altijd de term: “We moeten het snel van de markt afhalen”.
Volgens mij is dát wat de mannetjes van John de Mol met jou moesten doen van de Grote Baas toen ze je, zonder dat er ook maar een begin van een format was, een moddervet contract onder je neus duwden.
Ze wilden je helemaal niet op tv hebben, ze wilden je van de markt afhalen.
Nu dat niet is gelukt omdat zíj niet leverden, zou het niet meer dan terecht zijn als ze jou de volle mep moeten betalen.
Die 900.000 euro doet John de Mol natuurlijk totaal geen pijn in zijn portemonnee.
Maar wel in zijn ego.
En dat kan geen kwaad.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Voor het geval je onverhoopt toch niet het hele bedrag krijgt.
Het ‘Briefje van Jan’ verschijnt iedere dag en is gratis te lezen. Wil je een donatie doen, dan kan dat via deze link. Veel dank, mede namens mevrouw Dijkgraaf!

