Beste Yesim,

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zoekt een nieuwe voorzitter voor de Raad van Bestuur.

Ik dacht meteen aan jou.

In 2012 mislukte je poging om op de kandidatenlijst van het CDA te komen.

Je werd gebeld door toenmalig CDA-voorzitter Ruth Peetom. Naar eigen zeggen: “Nu hoor ik op welke plek ik kom!”

Maar je kwam op geen enkele plek.

Je reactie: “Dit was mijn droom. Ik ben kapot. In ben de dupe van achterkamertjespolitiek.”

In 2018 solliciteerde je bij FvD.

Naar jouw zeggen wilde de ‘selectie- en vertrouwenscommissie’ van FvD, die bestond uit Thierry Baudet, Henk Otten en Rob Rooken, je daar wél op de lijst zetten.

Maar je werkte sinds januari 2017 als Public Affairs Manager bij Corendon en de directie van dat bedrijf verzette zich hevig tegen je eventuele kandidatuur voor FvD.

Ik heb begrepen dat met name grote baas Atilay Uslu, die twee jaar eerder de door jou bedachte lijst van ’50 meest invloedrijke Nederlanders van Turkse origine’ aanvoerde, niet wilde dat een gezicht van zijn bedrijf met Baudet cs. geassocieerd werd.

En dat je vriendelijk verzocht werd je terug te trekken als kandidaat.

(Advertentie)

Wat je als ambitieuze, zelfstandige vrouw natuurlijk eh… wel deed.

In 2023 lukte het je eindelijk om wél op een concept-kandidatenlijst te komen.

Het kan goed zijn dat de familie Uslu, waarvan zus Gunu inmiddels namens D66 staatssecretaris van Cultuur en Media was, een ereschuld voelde wegens het frustreren van jouw politieke ambities.

Want opeens stond je in 2023 hoog op de kandidatenlijst van D66.

Ook dat feest ging uiteindelijk niet door, want er dook een column van je op waarin je D66 een elitaire partij noemde en vernietigend oordeelde over het ‘nieuwe leiderschap’ van toenmalig D66-partijleider Sigrid Kaag.

Had je volkomen gelijk in, maar zoveel ‘interne kritiek’ konden ze bij D66 nou ook weer niet aan, dus je mocht je ‘vrijwillig’ terugtrekken als kandidaat.

Wéér niet dat felbegeerde baantje in de spotlights!

(Advertentie)

En nu komt er dus een nieuwe kans.

De NPO zoekt een nieuwe voorzitter.

Liefst een vrouw met een multiculturele achtergrond.

Of ik denk dat jij het kunt?

Nee, natuurlijk niet.

Maar je bent wel een vrouw en je hebt wel een multiculturele achtergrond.

En je zou niet de eerste zijn die aan die twee kenmerken genoeg heeft.

Zie Amma Assante, de voorzitter van het Commissariaat voor de Media.

Die kan ook niks.

Maar ze zit er wel.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Ook helemaal in een kleur die je goed staat.