Mevrouw Dijksma,

Ook ik moet soms tot tien tellen voor ik m’n bek een duw geef.

Zaterdag ging ik bijna in de fout.

Ik hoorde u, burgemeester van Utrecht én voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, bij het radioprogrogramma ‘WNL in de kantine’.

Het ging uiteraard over de Jodenjacht in Amsterdam.

U zei: “Geweld en polarisatie neemt toe. Social media vertaalt zich naar de praktijk. Als we als samenleving geen enorme grens trekken, zie ik het somber in.”

En ja hoor, dacht ik, daar hebben we er weer eentje.

(Advertentie)

Weer zo’n linksmens die vindt dat het allemaal de schuld is van Elon Musk.

Als ‘we’ in ‘Europa’ Twitter maar aan banden leggen (of op zwart zetten), dan komt het allemaal wel goed.

Ja, sorry, ik denk inmiddels als een Jood.

Ik vertrouw helemaal niemand meer.

Mevrouw Dijkgraaf zag dat ik me zat op te winden, dus die kwam er al aanrennen met een kopje rustgevende kruidenthee.

En met elk slokje van die thee werd ik rustiger en realiseerde ik me wat u bedoelde.

U had het helemaal niet over mijn favoriete social media-platform Twitter!

(Advertentie)

U had het over Telegram en Whatsapp.

U had het over de social media-platforms waarop Marokkaanse taxichauffeurs, Marokkaanse beveiligers en Marokkaanse hotelmedewerkers aan hun Marokkaanse vriendjes op die scooters doorgaven waar de Joden zich bevonden.

En u had het over TikTok.

Waar de Marokkaanse neukfouten-op-scooters trots de filmpjes verspreidden waarop je kon zien hoe Joden door Marokkanen werden gedwongen hun paspoort te tonen, werden opgejaagd en op wier hoofd werd ingetrapt als ze eenmaal op de grond lagen.

Het zijn de platforms die de Amsterdamse politie níet in de gaten mag houden van burgemeester Halsema om te zien wat er gaat gebeuren en is gebeurd in de stad.

(Advertentie)

Veel te bang dat ze het antisemitische tuig dat op straat regeert dan moeten arresteren.

En dat zou Wilders maar in de kaart spelen, nietwaar?

Enfin, eind goed al goed.

Want ik neem aan dat we binnenkort in Amsterdam een burgemeester krijgen die niet heult met de vijand.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Voor op de iPad.

PS2. In de (gratis!) ‘Bassie en Jan Synagoge’-podcast hadden we het gisteren alleen maar over het pogrom in Amsterdam.