
Beste Raisa,
Natuurlijk vind ik het schandalig.
Schandalig dat het Openbaar Ministerie jou wel vervolgt wegens je uitspraken op Twitter en dat Jan Piet en alleman uit de hoek van de ‘Weird Duk’-zeggers niet voor het gerecht worden gesleept. Dat jeukt ontzettend aan mijn gelijkheidsbeginsel-klier.
Schandalig dat niet slechts één rechter zich over jouw zaak gaat buigen, maar dat je je voor de meervoudige kamer moet verantwoorden. Voor domme blondjes die niets van het Nederlands recht snappen, gaat daar namelijk de dreiging vanuit dat het weleens tot een gevangenisstraf van meer dan een jaar kan gaan leiden.
Schandalig dat het Openbaar Ministerie in een persbericht jouw woonplaats bekend maakte, net nu doxxing strafbaar is geworden (hoeveel blonde vrouwen met omgekeerde mondhoeken wonen er nu helemaal in Voorburg?).
Allemaal schandalig.
En toch schuurt er iets bij mij, nu jij je ruim 120.000 volgers op Twitter met een filmpje om geld vraagt.
Ten eerste omdat je van dat geld “advocaten en deskundigen” zegt te willen inhuren om jou bij te staan in je rechtszaak.
Hoezo meerdere advocaten?
Hoezo meerdere deskundigen?
Eén goede media-advocaat is meer dan genoeg om je in deze zaak te verdedigen. Ik kan je winnaars als Jens van den Brink of Allon Kijl adviseren.
Ten tweede omdat je in het filmpje waarin je om geld vraagt doet alsof jij een martelaar van het vrije woord bent.
Dat de vrijheid van meningsuiting in Nederland in gevaar is nu jij wordt vervolgd.
Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid.
En die noemt pigmentverwende jongeren die zich op een station gruwelijk misdragen dus géén “negroïde primaten”.
Van mij mag je het zeggen, hè, want ik ben voor ongelimiteerde vrijheid van meningsuiting.
Maar ik snap óók dat het Openbaar Ministerie, dat maar wat graag meewerkt aan het belachelijke frame dat er nogal wat extreemrechts gajes in dit land rondloopt dat hele bevolkingsgroepen in gevaar brengt met bepaalde uitlatingen terwijl het echte gevaar altijd van extreemlinks en de aanhangers van een zekere veroveringsreligie komt, er af en toe iemand uitpikt om de rest angst aan te jagen.
Zeker als zo iemand geen eenzaam en anoniem zolderkamerrukkertje is, maar iemand die zichzelf profileert als een belangrijk gezicht in het debat die ten tijde van haar “negroïde primaten”-uitspraak nota bene als ambtenaar werkte voor één van de publieke omroepen.
Ik hoop desondanks dat je van ‘groepsbelediging’ richting pigmentverwenden wordt vrijgesproken.
Je was een beetje dom, toen je dat gajes dat zich op een station gruwelijk misdroeg “negroïde primaten” noemde.
Je provoceerde het Openbaar Ministerie en gaf ‘de vijand’ daarmee een kans.
Maar van mij mogen mensen desnoods de Holocaust ontkennen, dus ik ben er geen voorstander van dat je bijvoorbeeld veertig uur taakstraf krijgt.
Wat een beetje onderbelicht blijft –al is het maar omdat jij het volledig verzwijgt in dat martelaarsfilmpje– is dat je niet alleen wordt vervolgd wegens dat “negroïde primaten”.
Je wordt ook vervolgd wegens smaad.
Je hebt een zeker oud-Kamerlid van D66 wiens naam ik niet zal noemen omdat het Sidney Smeets is “kleuterneuker” genoemd.
En als je dat oud-Kamerlid een beetje volgt, weet je dat die áltijd aangifte doet en desnoods via een Artikel 12-procedure (altijd met succes) vervolging afdwingt.
Smeets een “kleuterneuker” noemen, heeft helemaal níets met vrijheid van meningsuiting te maken.
Als je niet kunt bewijzen dat hij zijn seksuele lusten botviert op kinderen in de strafbare leeftijd (en dat kan vooralsnog niemand), is het extreem dom om hem zo te noemen.
Dat weet iedere sukkel.
En dat zou zeker een sukkel moeten weten die zich ‘opiniemaker’ noemt, die een belangrijke rol in het publieke debat claimt te hebben en die nota bene jarenlang op de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Leidse universiteit heeft rondgelopen.
Dus voor die smaadzaak ga je nat en krijg je een boete van een paar honderd euro.
Daar helpt geen team van duizend “advocaten en deskundigen” tegen.
Wat nu als er toch mensen in dat filmpje van je trappen en willen doneren?
Joh, ik zeg altijd: ik gun iedereen het dubbele van wat ze mij gunnen!
En van wat je overhoudt koop je dure jurkjes en Oxfam-tasjes 🙂
Groet,
JanD
PS. Cadeautje! Want daar wordt het weleens tijd voor.
