
Beste Gordon,
Ze kunnen veel van je zeggen, maar niet dat je niet integer bent.
Zeg je hier op de Straatweg “Noem me één Bekende Nederland die integer is” en iedereen roept in koor: “Gordon!”
Daarom wil ik je even waarschuwen.
Om te voorkomen dat ze, de bladen en de juice channels, volkomen onverdiend weer met de strontkar over je heen rijden binnenkort.
Weet je nog welke heldenrol jij speelde bij de de Olympische Winterspelen in Rusland?
We gaan terug naar 7 februari 2014.
(Advertentie)
Op Twitter haalde jij die ochtend in een ‘Briefje van Gordon’ keihard uit naar minister-president Mark Rutte. Je schreef dat je het belachelijk vond dat Nederland met een zware delegatie afreisde naar Sotsji.
Op Facebook voegde je eraan toe: “Jullie moesten je doodschamen dat jullie daar met droge ogen gaan zitten.”
Mark Rutte zou later die dag een gesprek hebben met Vladimir Poetin en jij wist al hoe dat gesprek zou verlopen. “Hij lacht je uit zodra je de deur uit loopt. Veel sterker had geweest dat je net als zoveel andere landen er niet had geweest uit protest!”
Waarover je je zo opwond?
Over de homorechten.
Poetin had een nieuwe anti-homowet ondertekend en jij vond dat Rutte tijdens zijn vriendschappelijke babbeltje met Poetin moest eisen dat die wet werd ingetrokken.
Heel goed van jou!
(Advertentie)
(Je bent dan wel weer zo naïef dat je denkt dat zo’n ‘Briefje van Gordon’ op Twitter en een veroordeling op Facebook iets uitmaken. Want Rutte belde je later om -in jouw woorden- je “ervan te verzekeren dat hij geëist had dat de anti-homowet moest worden ingetrokken” en daar was je heel tevreden over. Terwijl die wet natuurlijk nooit is ingetrokken.)
Enfin, je toonde dus een groot hart.
Waar Rutte, toenmalig minister Edith Schippers en koning Willem-Alexander en koningin Maxima vooral vrolijk poseerden met Poetin en de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen bijwoonden, bewees jij dat je wél echt opkomt voor de homorechten.
Nogmaals: klasse!
Maken we nu een sprongetje in de tijd naar 2024.
(Advertentie)

Poetin zit er nog, Rutte en Willem-Alexander voelen elke keer als zo’n foto opduikt waarop ze poseren of een biertje drinken met die gast een steekje in hun buik en homo’s hebben in Rusland nog altijd geen leven.
En jij denkt, neem ik aan, nog net zo over landen die de homorechten niet respecteren als destijds.
Toch?
Kom ik nu terzake.
Jij brengt binnenkort een nieuw album uit.
Op dat album schijnt een duet te komen met Glennis Grace.
Glennis Grace trad afgelopen zaterdag op voor de sultan van Brunei en had na afloop van haar optreden een ontmoeting met de sultan die ze heel gezellie vond.
Je voelt al waar ik heen wil, hè?
(Advertentie)
De sultan van Brunei is die gast die in 2014 shariawetgeving invoerde en in 2019 strenger maakte.
Eerst moesten homo’s alleen de cel in, sinds 2019 mogen ze gestenigd worden.
Aangezien jij zo’n uitstekend ontwikkeld moreel kompas hebt, hoef ik het niet voor je uit te tekenen toch?
Ik hoef je toch niet uit te leggen dat jij als voorvechter van homorechten een lachertje wordt als je samenwerkt met een artieste die in Brunei een beetje loopt te knuffelen met de alleenheerser die vindt dat homo’s moeten worden gestenigd vanwege het enkele feit dat ze van iemand van hetzelfde geslacht houden?
Je snapt toch zelf wel wat dat met je geloofwaardigheid zou doen?
Toch?
Hopelijk is je nieuwe album nog niet geperst!
Groetjes,
JanD
PS. Cadeautje. Kennis is macht.




