Beste Esmah,
Ik schrok een beetje toen ik je vrijdag bij ‘Café Kockelmann’ zag zitten.
Niet vanwege het pro-Palestina-speldje dat je droeg.
Want we zijn van Kamerleden van GroenLinks/PvdA inmiddels wel gewend dat ze Palestijnse daders van de pogrom van 7 oktober een warmer hart toedragen dan Joden in het algemeen en Joden in Israël in het bijzonder.
Zeker die van GroenLinks, de partij waarvan jij halverwege 2023 nog snel even lid werd om die tweede plek op de kandidatenlijst achter Frans Timmermans veilig te stellen.
Nee, vanwege je hoofddoek.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bamboesnijders of katoenplukkers tegenwoordig meer materiaal moeten aanleveren voor de productie van jouw hijabs dan in verkiezingstijd.
(Advertentie)
Toen ik zaterdag bij onze architect Abdelkader El Idrissi moest zijn voor overleg over het nieuwe alpacahok bij ons aan de Straatweg, heb ik hem eens gevraagd naar het perspectief van de moslimmán op het dragen van de hijab.
Da’s een keer wat anders dan wat apologeten als Stella Bergsma of Rob Jetten aan het woord laten.
“Appie”, zei ik, “leg jij mij nou eens uit waarom islamitische vrouwen een hijab moeten dragen.”
Appie heeft gestudeerd, dus die weet wel raad met zo’n vraag.
“Dat komt voort uit een combinatie van religieuze overtuigingen, culturele normen en sociale verwachtingen, Jan.”
“Kom maar door, Appie!”
“Ten eerste zijn er religieuze voorschriften uit de Koran en de Hadith. Daarin wordt bescheidenheid voorgeschreven en dat wordt geïnterpreteerd als de plicht voor vrouwen om het haar en het lichaam te bedekken. Mannen moeten zorgen dat hun vrouwen die voorschriften volgen.”
“Ga door!”
(Advertentie)
“Ten tweede: culturele normen. Het is vaak een norm die wordt overgedragen van generatie op generatie en die druk van de gemeenschap met zich mee kan brengen. Mannen kunnen van hun vrouw verlangen dat ze zich aan deze culturele normen houden om sociale afkeuring of schaamte te voorkomen.”
Nog meer?”
“De haya.”
“De wat?”
“Haya. Bescheidenheid, schaamte. Dat is een belangrijk principe in de islam. Voor vrouwen wordt dit vaak gekoppeld aan het bedekken van hun lichaam. Mannen kunnen van hun vrouw verlangen dat ze bescheidenheid in acht neemt door haar lichaam te bedekken. Dat wordt namelijk gezien als een manier om haar eigen waardigheid te behouden.”
“Zijn mannen bij jullie de baas ofzo?”
“In sommige gevallen kan het bedekken van het lichaam inderdaad ook verband houden met patriarchale controle. Mannen kunnen van hun vrouwen verwachten dat ze zich bedekken om de macht over hen te behouden en hun bewegingsvrijheid te beperken. Dat is ook een manier om de sociale orde te handhaven, waarin mannen domineren.”
(Advertentie)
“Kolere, Appie. Met alle respect, hoor. Maar het lijkt wel of ik teruggeworpen word naar de Middeleeuwen!”
“Wat jij niet moet vergeten, Jan, is dat het bedekken van het lichaam ook wordt gezien als een manier om de vrouw te beschermen.”
“Tegen de zon?”
Nee, tegen ongewenste aandacht van andere mannen. Dus tegen verleiding of seksuele intimidatie. Zo beschermen mannen de eer en waardigheid van hun vrouw.”
“Want als mannen een vrouw zien zonder hoofddoek, kunnen ze zich niet inhouden?”
“Dat is de gedachte erachter.”
“Draagt jouw eigen vrouw eigenlijk ook een hoofddoek, Appie?”
(Advertentie)
“Ik heb een Nederlandse vrouw. Die laat zich niks voorschrijven door mij. En al helemaal niet door de imam.”
“Was dat niet moeilijk te accepteren voor je?”
Weet je wat Appie toen zei, Esmah?
“Alles liever dan een vrouw met snor.”
Het zal wel vréselijk seksistisch zijn, maar we barstten allebei in lachen uit.
Trouwens… liever seksistisch dan antisemitisch 😉
Groet,
JanD
PS. Cadeautje! Dan snap je waarom ik meer met Joden heb dan met de soldaten van de veroverigensreligie.