
Beste Diederik,
Mijn eerste ‘Briefje van Jan’ ooit verscheen op 1 oktober 2014.
Jij was toen leider van de PvdA.
Ik kan het woord voor woord uit mijn geheugen opdiepen.
“Vijftig procent van de mensen die in 2012 op de PvdA stemden hebben daar twee jaar later spijt van. Ze gaan de volgende keer naar D66, de SP of de PVV. Het zijn, beste Diederik, 1.170.375 Nederlanders. Eén miljoen, honderdzeventigduizend en driehonderdvijfenzeventig Nederlanders.
Je hebt sinds 16 september 2012 ruim twee jaar de tijd gehad om je ‘eerlijke verhaal’ te vertellen. Nou, dat is gelukt. Er zijn er 1.170.375 weggelopen. Goedwillende mensen die in je gladde praatjes trapten en die geloofden dat de glimlach op het smoelwerk van die systeemgelijkhebbert echt was. Je hebt sinds 16 september 2012 twee verkiezingen verloren – en op 18 maart 2015 lijd je bij die voor de Provinciale Staten de volgende.
Als je geen masochist was, Diederik, zou je dan wel opstappen?”
Je merkt: ik was tien jaar geleden nog een positief ingesteld mens.
(Advertentie)
Ik ging er nog vanuit dat een politicus die zijn kiezers zo majestueus bedonderde als jij had gedaan misschien wel zou opstappen en vervolgens de rest van zijn werkzame leven de luwte zou opzoeken.
Hoe ver kon ik er naast zitten?
Je stapte uiteindelijk wel op (omdat Lodewijk Asscher je klopte in een lijsttrekkersverkiezing), maar je kwam terug in een nog veel machtiger positie: je werd het brein van Europees Commissaris Frans Timmermans die zich ten doel had gesteld om de Europese bevolking voor decennia in de ellende te storten door een kongsi te sluiten met met de gekkies van de klimaatkerk en de geldwolven van de klimaathandel.
Jij werd de architect van The Green Deal.
De gevaarlijkste man van Europa!
(Advertentie)
Toen Timmermans vervangen werd door Wopke Hoekstra omdat hij in een vlaag van zelfoverschatting dacht wel even premier van Nederland te worden, stopte jij met je vernietigende werk.
Je werd columnist bij het clubblad van GroenLinks/PvdA, de Volkskrant.
En daar begint je column van vandaag met een alinea die alles, maar dan ook álles, zegt over wat een hypocriet stuk vreten je bent.
Als het een grap van je was om de Volkskrant-lezer die zijn kinderen en kleinkinderen het goede voorbeeld wil geven te provoceren, zou-ie zeer geslaagd zijn.
Maar het was helaas geen grap.
(Advertentie)
Je gaf je zoon als ‘examencadeautje’ écht een reis naar Californië en God mag weten welke Amerikaanse staten nog meer.
Ik ken kneusjes uit jouw kringen die dan roepen: “Het vliegtuig vloog toch”.
Maar die voelen dan tenminste nog aan dat hun gedrag niet deugt.
Bij jou heb ik die hoop inmiddels wel opgegeven…
Jij bent gewoon een proleet die is weggelopen uit George Orwells ‘Animal Farm’.
All animals are created equal, but some are more equal than others…
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Dit zal helemaal jouw muziek zijn!
PS2. Weet je wie ook niet schijnt te deugen? Iris. Dat zeggen althans onze spionnen.




