Beste mevrouw Hajji,

In 1993 begon Action met één winkeltje in Enkhuizen en inmiddels zijn er meer dan 2500 wereldwijd.

U leidt die tent.

Niets dan lof voor uw carrière.

U begon in 1997 na de havo als vakkenvuller/kassadraaier bij de vestiging aan het Waterlandplein in Amsterdam-Noord van het familiebedrijf.

En nu bent u, 43 lentes jong, al twee jaar de hoogste baas van een internationaal concern dat durfinvesteerder 3i als meerderheidsaandeelhouder heeft.

Een beter bewijs dat het met kinderen van Marokkaanse immigranten helemaal goed kan komen, is er haast niet.

(Advertentie)

Mijn persoonlijke ervaringen met de Action zijn op de vingers van twee handen te tellen. De enkele keer dat mevrouw Dijkgraaf me om een boodschap richting uw vestiging in Lemmer stuurt, zoek ik me de kolere naar wat op mijn lijstje staat – want waar ik de routing bij de meeste winkelketens intuïtief meteen snap, vind ik die in de Action volkomen onduidelijk.

En bij de kassa denk ik dan altijd twee dingen.

Ten eerste: wat een oplichters zijn die andere winkels, qua prijzen.

Ten tweede: ik hoop niet dat ik hiermee bijdraag aan kinderarbeid in een ver en arm land.

Maar goed, jullie hebben wel álles.

Waarom ik u eigenlijk schrijf?

(Advertentie)

Omdat gisteren in een Action-vestiging in Utrecht-Overvecht rabbijn Aryeh Heintz op zijn hoofd is geslagen (en gelukkig erger is voorkomen doordat twee vrouwelijke Marokkaanse klanten tussen hem en zijn belager zijn gesprongen).

Waarom de rabbijn op zijn hoofd werd geslagen?

Omdat de dader het irritant vond dat hij er uitzag als een Jood…

Tja.

U en ik weten hoe dat heet: antisemitisme.

Dat het antisemitisme in Nederland in het algemeen en Utrecht-Overvecht welig tiert, weten we ook.

Maar wat ik niet wist, is dat het personeel van Action geïnstrueerd is om níets te doen als in een vestiging van Action een klant wordt mishandeld door een andere klant.

(Advertentie)

Sterker: het slachtoffer verbiedt om zijn belager in het kader van ‘Opsporing Verzocht’ te fotograferen en de winkel uitstuurt.

En dat Action dan als statement afgeeft: “Wij zijn geen partij in dit conflict”.

Bizar, voor een bedrijf dat als één van de core values het woord ‘respect’ hanteert.

“Respect is wat we elkaar als mens verschuldigd zijn”, blabla’t u op uw internationale website. “Het combineren van sympathie en vriendelijkheid met richting en duidelijkheid, waardoor we een gevoel van verbondenheid en veiligheid creëren (…)”

Veiligheid, ja.

Maar blijkbaar nicht für Juden

(Advertentie)

Ik wil me natuurlijk niet met de routing in uw winkels bemoeien (want jullie verdienen met de huidige klauwen met geld voor de investeerders), maar mag ik u wel één tip geven?

Neem speciaal voor mensen die er uitzien als Jood als ‘visverdovers’ verklede ploertendoders op in uw assortiment en leg deze direct bij de ingang.

Dan kunnen ook mensen als rabbijn Heintz voortaan weer veilig shoppen bij de Action.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Dan snapt u hoe ik aankijk tegen de core values van de Action.