Meneer Van Thillo,

Gisteren was het dan zover.

Ik heb het boek ‘De Belg’ van Mark Koster, over uw greep naar de (media)macht in België en Nederland, gelezen.

Het lag op een hoge stapel ‘nog te lezen’ boeken.

Maar toen ik las dat uw Vlaamse krant ‘De Morgen’ een paginagrote advertentie van uitgeverij Prometheus had geweigerd, wilde ik niet wachten.

Kranten die eigendom zijn van de hoofdpersoon van een boek en die vervolgens advertenties over dat boek weigeren, dat vind ik altijd een beetje eng.

Ik vond het wel een beetje vreemd dat de hoofdredacteuren van de Nederlandse kranten waarover u de baas bent de advertentie wel plaatsten.

Hadden die geleerd van de affaire rond Jaak Smeets? (Wat is dat toch met die achternaam?)

(Advertentie)

Jaak Smeets was de man die namens u samen met wat adjudanten zorgde dat de door u overgenomen Nederlandse kranten werden gereanimeerd en gereorganiseerd naar Vlaams model?

Maar hij was ook de man die zich een aantal jaren geleden schuldig maakte aan seksueel zwáár grensoverschrijdend gedrag en die u toen op de meest eervolle manier ‘liet gaan’.

En over wiens ‘ontslag’ u wél de hoofdredacteuren van de Volkskrant, Algemeen Dagblad en Het Parool informeerde, maar tegelijkertijd vroeg om de affaire in de doofpot te houden.

Wat die lafbekken nog deden ook.

Zouden die hoofdredacteuren, zo vroeg ik me dus af, geléérd hebben?

Zouden ze de paginagrote advertentie die uitgeverij Prometheus voor ‘De Belg’ reserveerde zonder gedoe plaatsen?

Nou eh… nee.

(Advertentie)

Ik heb een goede vriend bij uitgeverij Prometheus zitten, dus ik weet uit zeer betrouwbare bron dat DPG Media heeft geprobeerd om die voor de beste dag van de week (zaterdag) gereserveerde advertentie te verschuiven naar een doordeweekse dag, waarop veel minder kranten worden verkocht.

Dat DPG Media in Nederland dus wél de euro’s wilden pakken (of een rel wilde voorkomen), maar Prometheus probeerde te naaien met de verschijningsdag.

Niet meteen, maar pas nadat DPG Media de reservering voor de zaterdagkrant van gisteren had bevestigd.

En dat Prometheus moest dreigen met een gang naar de rechter om te zorgen dat DPG Media de overeenkomst respecteerde.

Waarop uw advertentiemensen hun keutel introkken.

Dus hoe graag de hoofdredacteuren van de Nederlandse couranten wéér een bruine arm bij u hadden willen halen door die advertentie te weigeren, die advertentie verscheen gewoon.

Is de inhoud van het boek zo explosief dan?

Nee, geenszins.

(Advertentie)

Wel een schitterend geschreven pageturner over een zonnekoning en zijn trucs en lakeien.

Het gaat gewoon over uw greep naar de macht in de Vlaamse én Nederlandse media…

Over het nazi-verleden van uw familie…

Over hoe u Angela de Jong paait, omdat ze “in het kwadrant rechtsboven zit”. Ofwel: “Goed converteert”. Ofwel: haar columns online heel veel gelezen worden en ook heel veel nieuwe online-abonnees opleveren. En omdat ze John de Mol zo lekker aanpakt…

Over hoe u, figuurlijk, over lijken gaat als mensen u niet meer van nut zijn…

Over hoe Story-hoofdredacteur (en één van uw Nederlandse vertrouwelingen) Guido den Aantrekker beschrijft hoe al die vrouwelijke hoofdredacteuren van Sanoma op hun stoel zitten te soppen als u daar na de overname door DPG Media de troepen toespreekt en met de tieten vooruit in uw aura proberen te komen…

Over chefs met wie rekeningen worden vereffend door oud-werknemers die veelal “in het kwadrant linksonder” zitten. Wat ‘de kelder’ wordt genoemd. Mensen die weinig clickbait genereren, van de oude stempel zijn, zeuren, of gewoon niet in het pulletje passen.

Over chefs van uw favoriete soort, de hardwerkende ‘likken naar boven, trappen naar beneden’-types… Vooral over ene Allard Besse, nu journalistiek directeur van de regiokranten in Nederland, zou ik me als ik bij RTL werkte een beetje zorgen maken.

Als ik bij RTL werkte?

(Advertentie)

Ja, dat schreef ik.

RTL is namelijk uw volgende prooi.

Als de kartelwaakhond ACM er intrapt, mag u met uw frontsoldaten ook daar een echte Van Thillo-tent van maken.

Dus ook daar gaan uw zetbazen dan tekeer zoals ze eerder deden bij de Nederlandse kranten.

En ook daar worden ze gedwongen met de andere takken van DPG Media samen te werken.

Zei ik: ‘Als de kartelwaakhond ACM er intrapt’?

Dat zei ik zeker.

Want ik mag toch hopen dat ze bij de ACM weten dat de taak van een kartelwaakhond is om te voorkomen dat te grote machtsconcentraties in de media ontstaan.

DPG Media toestaan om na 80 procent van de Nederlandse kranten óók de grootste commerciële tv- en radiogroep in handen te krijgen, zou een misdaad tegen de pluriformiteit van de pers zijn.

Of ik dat hard kan maken?

Natuurlijk, meneer Van Thillo.

Ik zeg nooit zomaar iets.

(Advertentie)

We gaan terug naar 28 december.

Het Algemeen Dagblad kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

Het Parool kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

Het Brabants Dagblad kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

De Stentor kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

De Gelderlander kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

BN De Stem kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

De PZC kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

Het Eindhovens Dagblad kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

Tubantia, waar één van Kaags magere mannetjes hoofdredacteur is geworden, kopte die dag: ‘Kaag laat overheidsfinanciën blakend gezond achter’.

Snapt u?

(Advertentie)

De pluriformiteit van de pers heeft u in Nederland al grotendeels kapot gemaakt.

We moeten niet willen dat die kartelwaakhond bij de overname van RTL net als bij die van de kranten wéér een tandeloos tijgertje blijkt te zijn.

En voorts ben ik van mening dat iedereen die geïnteresseerd is in media en hoe machtige mensen opereren dat boek van Mark Koster moet kopen.

Liefst via mijn favoriete webshop, want dan verdien ik er ook nog een paar centen aan 😉

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Dan weet u dat het niet persoonlijk is van Mark Koster. Hij is gewoon dol op het schrijven over een bepaald soort mensen.