Meneer Aboutaleb,

Toen ik gisteren las dat u de eer aan uzelf mocht houden, moest ik terugdenken aan oktober 2023.

U weigerde na het barbarisme van de terroristen van Hamas de Israëlische vlag te laten hijsen boven het stadhuis en koos ervoor de Rotterdamse vlag halfstok te hangen.

Dat mag.

Lafheid is geen reden voor ontslag.

Edoch, maar en echter.

Er ontstond enige ophef.

De Joodse Gemeente Rotterdam weigerde namelijk met u in gesprek te gaan over hoe in Rotterdam moest worden gereageerd op de pogrom van Hamas.

Voorzitter Chris den Hoedt zei: “Als een pro-terreur demo wordt toegestaan en een klein gebaar van solidariteit naar de slachtoffers van dit geweld teveel is voor de gemeente , dan hebben we echt niets te bespreken.”

(Advertentie)

Het leek er dus op dat u, toen u beweerde uw beslissing te hebben genomen met instemming van “de geloofsgemeenschappen” in Rotterdam, de in dit geval misschien wel belangrijkste vergeten was: de Joodse.

Er was in de Rotterdamse gemeenteraad kritiek op u, omdat u ondanks de gespannen sfeer in de stad gewoon voor twee weken op dienstreis met aansluitend vakantie naar Marokko was vertrokken.

Ik zal niet zeggen dat het burgemeesters van Marokkaanse afkomst eigen is, maar u kunt slecht tegen kritiek, dus u sloeg terug in het Algemeen Dagblad.

“Ik heb maandag ook uitgebreid overlegd met de Liberaal Joodse Gemeente, die mijn besluit om de Rotterdamse vlag halfstok te hangen volledig steunt”.

Om er richting de AD-verslaggever passief-agressief aan toe te voegen: “Wist je dat? Nee. Je had kunnen bellen, hè.”

Toen de AD-verslaggever dat vervolgens deed, bleek u, ik zeg het maar in plat Rotterdams, een gore leugenaar.

Vharon Naftali van de Liberaal Joodse Gemeente zei: “Ik ben op zijn verzoek naar het stadhuis gekomen, maar heb daar alleen gezegd dat ik met mensen van andere geloven in gesprek wil blijven. Nu beweert Aboutaleb dat ik steun heb gegeven aan zijn besluit. Daar is niets van waar. Zo creëert hij een kloof tussen ons en anderen. Uitgerekend nu.”

Van u eiste Naftali een rectificatie.

(Advertentie)

Hij schreef: “We hebben niet ingestemd, u heeft onze mening niet gevraagd en de ontmoeting was zo voorbij. We gingen niet akkoord en we hadden geen stem in dit besluit.”

Nogmaals: u zei “De Liberaal Joodse Gemeente, die mijn besluit om de Rotterdamse vlag halfstok te hangen volledig steunt”.

En wat maakt u er (via een woordvoerder) nu van?

Ik citeer het AD.

“Aboutaleb zegt in een reactie dat hij in zijn uitspraak niet refereerde aan het gesprek met onder meer de Liberaal Joodse Gemeente in het stadhuis, maar aan een mail die hij ‘vanuit de Joodse gemeenschap’ heeft ontvangen. Daarin wordt volgens hem brede steun uitgesproken voor zijn vlagbesluit. Hij wil niet zeggen van wie die mail afkomstig is. ‘Dat de Liberaal Joodse Gemeente maandag bij het gesprek was, had hij niet zo moeten benoemen’, erkent zijn woordvoerder. ‘Maar hij heeft vorige week juist geprobeerd de polarisatie niet te vergroten. Ook omdat er zoveel verschillende kanten aan zitten’.”

Goed lezen.

(Advertentie)

U kreeg dus één mailtje “vanuit de Joodse gemeenschap”, zonder te willen zeggen welk individu of welke organisatie de afzender was.

Maar u bewéérde dat dé Liberale Joodse Gemeente op bezoek was geweest en u volledig steunde.

En dat, dat liegen, deed u “om de polarisatie niet te vergroten”.

Toch?

Dan gaan we nu naar Ali Al-Hoessein al-Sistani, de belangrijkste sjiitische geestelijk leider van Irak.

Die zegt over takkiyya in de islam (bewust liegen): “Takiyya mag toegepast worden om een conflict op te lossen of te voorkomen. Door volgens de takiyya te handelen kunnen partijen weer nader tot elkaar komen.”

Precies wat u na de barbarij van Hamas deed.

(Advertentie)

U paste takkyia toe om (te proberen) de polarisatie niet te vergroten.

Over de rug van de Joden…

Een gotspe.

Níks was er meer over van die krachtige bestuurder die in 2015 de apologeten van de aanslagen in Frankrijk op onder meer Charlie Hebdo toeriep: “Pak je koffer en verdwijn!”.

Nou, dat gaat u dus doen.

Scheidend Commissaris van de Koning van Zuid-Holland wil Rotterdam voor zijn eigen vertrek in september nog even zijn partijgenoot Hugo de Jonge of de grootste Wilders-basher Alexander Pechtold door de vertrouwenscommissie jagen en dan is het zover.

Dan maakt u eindelijk de pleiterik.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Namens mijn jongste zoon.

PS2. In de ‘Spraakmakers Special’ van de nieuwe Nare Jongens Podcast (afl. 149) ging het ook uitgebreid over u.


Het ‘Briefje van Jan’ en de ’99 woorden’ zijn gratis te lezen. Wil je desondanks doneren, dan kan dat via Backme of  Bunq. Kopen via mijn Amazon-link is ook top!

Dank voor jullie donaties!