Mevrouw Letschert,

Als het gaat om het gebruik van Grote Woorden, ben ik altijd nogal precies.

Is het censuur als BNNVARA andere omroepen weigert toestemming te geven om de beelden uit te zenden van het VARA-programma ‘Het Lagerhuis’ waarin voormalig VARA-voorzitter Marcel ‘Exota’ van Dam Pim Fortuyn “een buitengewoon minderwaardig mens” noemde?

Nee.

Het is geen censuur in de oorspronkelijke betekenis van het woord, omdat BNNVARA niet ‘de overheid’ of ‘een overheidsinstituut’ is.

Maar da’s strikt juridisch gezien.

Politiek-moreel mag je het wel degelijk censuur noemen, omdat BNNVARA weliswaar niet de overheid is, maar wel door de overheid wordt betaald.

Met geld dat de overheid ons dwingt te betalen.

Is het censuur dat u als D66-minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in reactie op Kamervragen van JA21-Kamerlid Annabel Nanninga en in een interview met Tom Staal van Geenstijl zegt dat u niet van plan bent om in te grijpen richting BNNVARA?

Nee.

(Advertentie)

Dat is geen censuur, dat is gewoon witwassen.

U zet een dikke vette goedkeuringsstempel onder een intens laffe poging tot geschiedvervalsing door BNNVARA.

Verbaast dat?

Mij niet.

Ten eerste bent u van de partij die sinds de Magere (en Dikke) Mannetjes naar binnen werden gedrimmeld de Goebbelsiaanse propagandatechnieken tot kunst verheven heeft.

Ten tweede bent u niet voor niets de vrouw die in haar vorige baan, als hoogste baas bij de Universiteit van Maastricht, de jodenhaat op haar instituut volop de ruimte gaf.

Van zo’n minister kunnen we moeilijk verwachten dat ze integer is.

Ze zien u bij D66 niet voor niets als potentieel premiermateriaal.

Groet,

JanD

PS1. Cadeautje. U snapt na het terugkijken van dat interview met Tom Staal wel waarom.

PS2. Even nagenieten, hoor!