Beste Kati,

Het zal niemand zijn ontgaan dat de moedige bevolking in Iran al dágen met gevaar voor eigen leven protesteert tegen het repressief autocratische regime van Opperste Leider Ali Khamenei.

Staatsomroepen als de NOS en de couranten van DPG probeerden het -als ze al niet zwegen- tot dit weekend nog af te doen als een protest van een paar markthandelaren tegen de economische situatie in het land, maar ook die draaien al een paar dagen niet meer om de hete brij heen.

Er is een gigantische opstand gaande tegen het regime dat ayatollah Khomeini in 1979 via de ‘Islamitische Revolutie’ vestigde en waarbij de Opperste Leider controle had over leger, justitie en media.

En van welk Tweede Kamerlid horen we niets?

Kati Piri van GroenLinksPvdA.

Altijd haantje de voorste als ze op basis van door de terreurorganisatie Hamas verstrekte cijfers een regering als die van Israël kan veroordelen (en de inwoners van zo’n land met een motie in de Tweede Kamer in levensgevaar kan brengen).

Maar dood- en doodstil als de leider van het land waarop ze losgaat geen democratisch gekozen jood is, maar een sjiitische islamist die de oppositie klein houdt door censuur, onderdrukking en niet in de laatste plaats inzet van de Revolutionaire Garde.

Zo iemand noemen wij hier aan de Straatweg dus een laffe hond.

(Advertentie)

Maar ik begreep gisteren van het Friese GroenLinksPvdA-Statenlid Jaap Stalenburg dat we jou zo niet mogen noemen.

Stalenburg beweert op dat vermaledijde Twitter dat je helemaal niet duikt.

Hij schrijft: “Nu de feiten. Een rondje bellen in de top van GroenLinksPvdA leerde mij dat Jesse Klaver en Kati Piri onvoorwaardelijk achter het Iraanse volk staan. Achter de schermen zijn ze er ook druk mee bezig.”

Nu ken ik Jaap Stalenburg persoonlijk al jaren en ik weet dat hij niet in zijn eerste (en evenmin in zijn 4045ste) leugen is gestikt.

Dus als hij beweert ‘een rondje bellen’ in de top van jullie partij achter de rug te hebben, dan weet ik dat de werkelijkheid is dat hij hooguit een paar appjes heeft gestuurd naar wat onderknuppels, die om van zijn gezeik af te zijn even snel een duimpje hebben teruggestuurd.

Of een ‘x-je’.

Bovendien: aan ‘achter de schermen druk bezig zijn’ heeft de bevolking van Iran geen reet. Die heeft alleen wat aan openlijke steun van de linkse broeders en zusters in Nederland.

Aan een ondubbelzinnig statement, doorgaans juist het handelsmerk van politici.

Maar nu komt-ie: het Friese GroenLinksPvdA-Statenlid Jaap Stalenburg voert nóg een zijns inziens goede reden aan waarom jij zwijgt als het graf over de moedige opstand van de Iraanse bevolking.

“Vanaf maandag gaat Kati Piri de media in hiermee. Alleen is er nu ook reces.”

(Advertentie)

Dus jouw kerstvakantie kan niet even onderbroken worden om tenminste één Twitter-bericht te versturen om de Iraniërs die onder het juk van de islamitische dictatuur willen uitkomen een hart onder de riem te steken.

LOL.

Het ‘argumentum ad recessum’.

Met vrienden als Jaap Stalenburg die hun ijdelheid strelen door als His Master’s Voice te fungeren, heb je als GroenLinksPvdA-Kamerlid geen vijanden nodig.

Hetzelfde kan de Iraanse bevolking trouwens zeggen over GroenLinksPvdA in Nederland…

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Klein pesterijtje. Moet kunnen toch?


Disclaimer: Het ‘Briefje van Jan’ en de ’99 woorden’ zijn gratis te lezen. Wil je doneren (waarvoor mijn dank!), dan kan dat via Back Me (maandelijks) en Bunq (losse donaties). Online shoppen? Doe het via deze link.