Beste Rob,

Minderheidskabinetje.

Lekker, man!

Hoogleraar staatsrecht Wim Voermans, die krullenbol die bij alle Staatsomroep-programma’s de afgelopen maanden zijn voorkeur voor een links meerderheidskabinet met GroenLinksPvdA mocht laten doorschemeren, schreef er eergisteren nog een opiniestuk in De Volkskrant over.

“Na de val van kabinet-Colijn IV (1937-1939), was koningin Wilhelmina het politieke gekissebis, de fragmentatie en de bestuurlijke instabiliteit van de om de haverklap vallende kabinetten zó zat, dat ze Colijn zowat verordonneerde een minderheidskabinet samen te stellen. Dat deed die.

Het minderheidskabinet werd beëdigd in juli 1939 en kon, na het voorlezen van de regeringsverklaring in de Kamer, twee dagen later alweer zijn biezen pakken toen de motie-Deckers, die uitsprak geen vertrouwen te hebben in deze club, werd aangenomen.”

(Advertentie)

Zó snel zal het met het kabinet-Jetten I volgens Voermans niet gaan.

Maar wel snel.

“De regeringsverklaring gaat zo’n kabinet misschien nog wel overleven. Maar een eerste begroting dit najaar, met daarin een paar broodnodige, forse keuzes, zeer waarschijnlijk niet”, concludeerde hij, slechts één dag voor jij met Dilan Yesilgöz van de VVD en Henri Bontenbal van het CDA voor die neukhut van prins Bernhard in Hilversum de pers te woord stond.

De pers, tja.

Ik sloeg er vanochtend de couranten op na en mij viel iets op.

Heel weinig grote verhalen over het nieuws dat Dilan JA21 laat vallen en het kabinet-Jetten I er nu echt gaat komen.

Terwijl iedere journalist die weet hoe verkáágd de VVD tijdens de kabinetten Rutte-III en Rutte-IV is, snapt dat het schrijven van het regeerakkoord een makkie wordt, nu GroenLinksPvdA en JA21 definitief zijn uitgesloten en Rolo Bontenbal allang blij is dat het CDA weer mag meedoen.

(Advertentie)

Dan zou je denken: best bizar dan dat de zaterdagcouranten véél meer aandacht hadden voor de sneeuw van gisteren, met afgesloten provinciale wegen in Groningen, en voor de ‘horrornacht’ met temperaturen tot min 15 die ons van vandaag op morgen wacht.

Maar zo gek is het eigenlijk niet.

Er komen immers eerder nieuwe Tweede Kamerverkiezingen dan weer zo’n winterperiode.

Wij kunnen ondertussen alleen maar hopen dat jij, Dilan en Rolo in de tussentijd niet teveel éxtra schade aan de verzorgingsstaat zullen toebrengen.

Nu ik je toch spreek: ben je al verhoord voor het misdrijf waar je je begin vorig jaar aan schuldig maakte of laten ze je er mee wegkomen?

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Ik heb nul vertrouwen in de rechtsstaat, dus ik denk dat dit wel van pas komt.


Disclaimer: Het ‘Briefje van Jan’ en de ’99 woorden’ zijn gratis te lezen. Wil je doneren (waarvoor mijn dank!), dan kan dat via Back Me (maandelijks) en Bunq (losse donaties). Online shoppen? Doe het via deze link.