Beste Jan,

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Ik moest weer aan de beroemde Duck-test denken toen ik de afgelopen dagen zag hoe opiniemakers, serieuze journalisten en een talentloze Turk zich eensgezind op JA21 als mogelijke vierde partner in het eerste kabinet-Jetten wierpen.

Als aasgieren.

Daar móet wel een goed gecoördineerde smeercampagne achter zitten.

En zeg je in het Nederlandse politieke landschap ‘goed gecoördineerde smeercampagne’, dan zeg je: Jantje Paternotte.

Opeens is iedereen die per se GroenLinks in dat kabinet wil (zogenaamd) vergeten hoe JA21-leider Joost Eerdmans hoogstpersoonlijk de laatste mogelijke reparatie van de nieuwe pensioenwet (het amendement van Agnes Joseph) om zeep hielp.

Nu is hij weer die partijhopper, aan wiens betrouwbaarheid hevig moet worden getwijfeld.

En die eeuwenoude satirische tweets van Annabel Nanninga uit haar Geenstijl-tijd die opeens weer opduiken?

(Advertentie)

Heb jij die -als service van de zaak- persoonlijk aangeleverd, of moest de journalist van de zelfbenoemde kwaliteitskrant NRC die zich leende voor een potje JA21-bashing ze nog wel even zelf opzoeken om haar te besmeuren?

(By the way: dat is dezelfde Annabel Nanninga die een homoseksuele asielzoeker die zijn leven niet zeker was in een azc in huis nam)

Als jongere oude koeien van andere door jullie beoogde partijen (ik noem de tweets van CDA-leider Bontenbal en de geweldverheerlijking door GroenLinks-Kamerleden) niet uit de sloot worden gehaald, maar wel die van de nummer 2 van JA21, dan weet iedereen die de politiek een beetje volgt wel uit welke hoek de wind putlucht waait.

Uit de hoek van ‘de magere mannetjes’, waarvan jij de laatst overgebleven representant bent (je strijdmakker Hans Vijlbrief kunnen we moeilijk ‘mager’ noemen).

Misschien wel erger dan die persoonlijke aanvallen is trouwens dat jij en je hulptroepen in de mediawereld proberen heel JA21 op basis van het verkiezingsprogramma het etiket ‘anti-rechtstatelijk’ op te plakken.

Dat is JA21 natuurlijk helemaal niet, maar dat klinkt voor de ‘goede verstaander’ zo lekker naar de jaren ’30 van de vorige eeuw.

De waarheid is dat het verkiezingsprogramma van JA21 bijna een kopie is van het verkiezingsprogramma van de VVD uit 2010 – en toen hoorden we níemand de VVD wegzetten als halve fascisten.

Het mag allemaal hoor, stiekeme en gore smeercampagnes voeren vanuit de partij die onder Rob Jetten zogenaamd zo veranderd is.

Maar het is wel een gotspe dat D66 van de VVD verlangt dat die partij “stopt met campagne voeren” en “over haar schaduw heen springt”.

(Advertentie)

Lees: vrolijk gaat samenwerken met GroenLinks, de partij die -ik noem maar een kleinigheidje- uit liefde voor Hamas de inwoners van Israël hun Iron Dome wilde afnemen, zodat ze kanonnenvoer werden voor alle terroristische organisaties in het Midden-Oosten.

Jullie verkenner Wouter Koolmees zorgt er gelukkig voor dat deze poppenkast geen weken gaat duren.

Die wil geen zand in de machine gooien, maar olie.

Hij zet vandaag twee koppeltjes bij elkaar die het verdere verloop van de formatie gaan bepalen: Jetten/Eerdmans en Yesilgöz/Klaver.

Dus dan weten we ongetwijfeld vanavond al of Dilan Yesilgöz ook maar een beetje gevoelig is voor de vuile oorlog die jij en je hulptroepen van de media (met instemming van de bejaardensoos van de VVD) hebben gevoerd.

Ik schat haar hoger in.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Voor als je een keer geen pak aan hoeft.

PS2. De (gratis!) ‘Bellen met Bassie’-podcast gaat over terugkerend vertrouwen in de rechterlijke macht. Er kantelt iets, Jan.