Beste Mick,

Ik las dat je ontslagen bent bij De Telegraaf wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag en het enige wat ik kon denken was: wát een sukkel!

Dan ben je in 2022 door het oog van de naald gekropen toen zeven vrouwen bij de vertrouwenspersoon van De Telegraaf melding maakten van seksueel grensoverschrijdend gedrag door jou en je tóch een herkansing kreeg.

Na een maandenlange schorsing én het volgen van therapie mocht je je werk hervatten.

En dan ga je drie jaar later tóch weer in de fout.

Dan probeer je via WhatsApp-berichten aan te sturen op seks met de zus van moordslachtoffer Sabrina Smit, die als bron fungeerde voor een Telegraaf-primeur over het feit dat de moordenaar na zijn gevangenisstraf en tbs-behandeling een baan kreeg in een psychiatrische kliniek.

Weg carrière bij De Telegraaf.

Weg carrière bij Talpa.

(Advertentie)

Hoe dom kun je zijn?

Zelfs als de zus van Sabrina, die in 2001 met veertig messteken om het leven werd gebracht door haar vriend omdat ze hun relatie wilde verbreken, in jouw ogen aanleiding had gegeven om seksueel getinte WhatsApp-berichten te sturen, had je dat niet moeten doen.

Tussen een journalist en een bron hoort professionele distantie te zijn.

Als je op 31 juli publiceert in De Telegraaf en ‘aanschuift’ bij het tv-programma ‘Nieuws van de Dag’ en rond die datum stuur je ook die berichten, dan is ‘oliekoekendom’ nog een vriendelijke omschrijving.

Heel eerlijk?

Ik snap er geen reet van.

Vanochtend zette een tweet van de tegenwoordig ook in De Telegraaf publicerende Bart Nijman mij toch aan het denken.

“Probeer zelf eens jarenlang onder persoonsbeveiliging te leven zonder dat je minder goeie karaktertrekken zich wel eens roeren.”

Het is geen excuus.

(Advertentie)

Het betekent ook niet dat je ontslag niet terecht zou zijn.

Het is slechts een mogelijke verklaring.

Het zou ‘Nieuws van de Dag’, het samenwerkingsvehikel van Talpa en De Telegraaf waar jij kind aan huis was, sieren als ze vanavond een ter zake kundige psychiater als Ester van Fenema aan tafel zetten (of desnoods Little Miss Know-it-all) om dit voor de kijkers te duiden.

Of denk jij dat ze het bij ‘Nieuws van de Dag’ doodzwijgen, omdat de dader deze keer uit eigen kring komt?

Ik ben benieuwd!

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Veel toepasselijker vind ik ze zelden.