Vreselijke engnek,

Op 27 april 2023 schreef neurlooog Jan Bonte op het prachtige social media-platform Twitter een mooie tekst over de mores bij D66 en over jou.

Deze tekst:

”Ah, D66. Het door en door verrotte en corrupte clubje, waar vrouwen carrière moeten maken via de matrassen van de partijbonzen, dat een pedofiel als Sidney Smeets zijn gang laat gaan en het onderzoek naar zijn gedrag stilletjes staakt, en nog maar eens een dikke middelvinger opsteekt naar de andere Nederlanders. Wie zijn toch die mensen? Zijn het mensen? Of is het gewoon elitair tuig van de te rijke richel?”

Je deed aangifte tegen Jan Bonte wegens smaad en belediging.

De politierechter in Zwolle veroordeelde Jan Bonte tot een taakstraf van 40 uur, een schadevergoeding (LOL) van 3000 euro en een contactverbod voor de duur van vijf jaar.

Bonte liet het er niet bij zitten en ging in hoger beroep.

Deze week vernietigde het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden het vonnis van de politierechter.

Jan Bonte mag jou van het Gerechtshof een pedofiel noemen.

(Advertentie)

Betekent dit dat iedereen jou vanaf nu een pedofiel mag noemen?

Nee.

Het hangt in onze soms zo prachtige rechtsstaat altijd van de context af.

Wie -ik noem maar iets geks- gaat beweren dat jij een smerige pedofiel bent die voor ernstige verwondingen aan de endeldarmen van tweejarige jochies heeft gezorgd, komt daar niet mee weg. Althans: niet zonder wettig en overtuigend bewijs te leveren.

Maar wie het inkleedt zoals Bonte mag jou wél een pedofiel noemen.

Bonte gebruikte de beschrijving ‘pedofiel’ voor jou in een tweet die éigenlijk ging over D66.

Hij bekritiseerde de politieke partij waarvan toenmalig partijleider Sigrid Kaag jou op de kandidatenlijst zette, die beloofde onderzoek te doen naar de verwijten in jouw richting uit een ronduit schokkend Parool-artikel én die belofte nooit nakwam.

Slim van Bonte en hulde voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat het niet voor je in de houding sprong, zoals al meerdere politierechters deden.

Én zoals het Openbaar Ministerie nog altijd doet.

(Advertentie)

Jij hoeft maar een standaardaangifte naar een hoofdofficier van justitie te sturen, en het OM heeft alle tijd voor onderzoek en berechtiging van mensen die jou een pedofiel noemen.

Terwijl datzelfde Openbaar Ministerie de zaak seponeert als jij bijvoorbeeld Telegraaf-opiniemaker Wierd Duk een ‘nazi’ noemt.

Of, meer on topic wellicht: datzelfde Openbaar Ministerie dat vele, vele zedenzaken “wegens gebrek aan capaciteit” onderop de stapel laat liggen.

Hopelijk komen ze bij het OM nu óók tot het inzicht dat ze alleen maar meewerken aan een armzalig business modelletje van een advocaat die blijkbaar een gebrek aan goed betalende cliënten heeft.

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden gaf alvast het goede voorbeeld.

Ik heb sinds ik het vonnis las waarin staat dat jij in de juiste context wel een pedofiel genoemd mag worden trouwens al de hele tijd dat iconische liedje van Bob Dylan in m’n kop.

The Times They Are a-Changin’…

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Kwam zomaar spontaan in me op. Geen idee waarom.

PS2. Een fraaie live-opname uit 1965: