
Tombo!
In de parlementaire geschiedenisboeken zal komen te staan: “De Tweede Kamer keerde in de horrorwinter van 2025/2026 terug van het kerstreces voor een spoeddebat.”
De naïeve lezer zal tegen die tijd denken dat geen brug te ver en geen zee te hoog ging voor de 149 stoere mannen en vrouwen en het lid Kostic uit de lichting ’25-’29 om hun zo belangrijke werk te doen.
Dat ze alle 150 met gevaar voor eigen leven door metershoge sneeuwduinen vanaf hun vakantie- of woonadres naar de Nationale Vergaderzaal kwamen vliegen, glijden, schuiven en struikelen en dat zelfs dat ene lid dat bij een val haar arm brak (Claire Martens-America) na een bezoek aan de Spoed Eisende Hulp van het Haga Ziekenhuis nog net op tijd arriveerde, waardoor de legendarische Kamervoorzitter Thom van Campen als eerste een hartje op haar gips kon zetten voor hij de vergadering opende.
(Advertentie)
Alles voor het land!
Alles voor de burgers van het land!
Dan nu de waarheid.
Vijftien Kamerleden verzamelden op de laatste dag van de kerstvakantie om vijf uur ’s middags in een achterafzaaltje van het Tweede Kamergebouw voor een extra vergadering.
Onder de vijftien Kamerleden slechts drie fractievoorzitters, waarvan eentje (Laurens Dassen) omdat hij als eenpitter nu eenmaal geen B-garnituur te sturen heeft.
De voorzitter: Jessepesse.
En waar ging het allemaal over?
De (vermeende) volksvertegenwoordiging waarschuwde de president van de Verenigde Staten, Donald J. Trump, via dubbel demissionair minister David van Weel, voor de allerlaatste keer.
(Advertentie)
En hoe presenteerde Tom ‘seksschandaaldoofpotten’ van der Lee, die namens de fractie van GroenLinksPvdA zijn vakantie een paar uur eerder had moeten beëïndigen deze succesvolle interventie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op dat vermaledijde Twitter aan zijn achterban?
Zo: “Vanavond heb ik namens GroenLinksPvdA minister Van Weel aan de tand gevoeld over de Amerikaanse militaire interventie in Venezuela.”
Zo werd je toch nog een held.
In je eigen sprookjeswereld.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Als je de boodschap niet snapt, moet je maar even mailen.
Disclaimer: Het ‘Briefje van Jan’ en de ’99 woorden’ zijn gratis te lezen. Wil je doneren (waarvoor mijn dank!), dan kan dat via Back Me (maandelijks) en Bunq (losse donaties). Online shoppen? Doe het via deze link.


