Beste Jesse,

Kameraad Kees uit de Fryske Marren hier!

Eindelijk mag ik weer een paar dagen het fatsoen terugbrengen op de website van mijn broer Jan, want meneertje vond een paar dagen ongestoord met zijn kleinzoon doorbrengen belangrijker dan het indoctrineren van zijn domrechtse lezerspubliek.

En dan mag zijn jongere broer opeens weer komen ‘waarnemen’.

“Ik lees die bagger van jou toch niet, Keessie”, zegt-ie dan. “En continuïteit is alles.”

Volgens mij bedoelt die kruidenier met “continuïteit” vooral “handel”, want de advertenties voor zijn laatste boek, voor die schandalige seksistische podcast van hem met dat zwakbegaafde neefje van Jan Paternotte, voor Thea’s inderdaad prachtige Bed and Breakfast en alle linkjes naar die webwinkel uit het land van Donald Trump kon ik niet weghalen, merkte ik.

Maar dat terzijde.

(Advertentie)

Ik wil je als trouw lid van GroenLinks laten weten dat ik na jaren waarin Nederland door neoliberaal en de laatste anderhalf jaar zelfs fascistisch beleid naar de knoppen is geholpen eindelijk weer hoopvol ben.

“Hoop en optimisme”, roepen die broer van mij en braller altijd in hun podcast, maar waar die twee het cynisch bedoelen, ben ik bloedserieus.

We zitten op koers met GroenLinks!

Intern heb je op briljante wijze de macht gegrepen.

Schitterend hoe je Frans Timmermans in de verkiezingsperiode in zijn eigen mes liet lopen. Iedereen wist dat deze nepsocialist plaats voor je zou maken als hij ook bij zijn tweede poging om premier te worden zou falen, dus toen de eerste exitpolls binnen kwamen, wist jij: annexatie geslaagd.

Je werd de nieuwe partijleider én je onderhandelt straks niet met 8 zetels in je kontzak (ons resultaat in 2021), maar met 20 zetels. Daar word je tegenwoordig de derde partij van Nederland mee, op heel korte afstand van de twee grotere (klopt, ik tel de fascisten die eigenlijk tweede werden niet mee).

Extern hoef je eigenlijk ook alleen maar achterover te leunen en vooral niets te doen.

(Advertentie)

Rob Jetten en Henri Bontenbal, de leiders van de twee meest linkse middenpartijen, schrijven momenteel aan een stuk dat er helemaal op gericht is dat GroenLinks gaat meeregeren.

Rob Jetten moet er immers niet aan denken dat zijn partij de meest linkse van een kabinet is met CDA, VVD en JA21.

Voor jou wordt de groene loper uitgerold – waardoor GroenLinks voor het eerst in de historie van onze partij gaat regeren.

Die feeks van de VVD mag uiteraard ook langkomen.

Maar die staat dan voor een onmogelijke keus.

Of ze tekent bij het kruisje voor het meest linkse kabinet dat Nederland sinds het kabinet-Den Uyl heeft gehad (en dan wordt de VVD bij de volgende verkiezingen net zo klein als die Boerenpartij waar mijn broer Jan lid van is), of ze houdt haar poot stijf en wij gaan met D66 en het CDA in een links minderheidskabinet met 64 zetels zitten.

(Advertentie)

Waarbij jij prima in staat bent om als oliemannetje op cruciale momenten bij SP, Christenunie, PvdD, Denk en Volt 13 stemmen op te halen in ruil voor een jodenfooi, met als argument dat zij alleen door mee te stemmen met de coalitiepartijen kunnen voorkomen dat extreemrechts nóg een keer aan de macht komt.

Zie je het ook voor je?

Vicepremier Klaver!

Met kameraad Kati als fractievoorzitter in de Tweede Kamer!

Ik geloof uiteraard niet in een God, maar als dit scenario uitkomt wel in een hemel.

Nu dat van die river en die sea nog even regelen…

Groetjes,

Kees Dijkgraaf

PS. Cadeautje. Want dat geel past niet bij je nieuwe status.