Beste Martin,

Voor jou én al die mensen in het land die gewoon wilden dat de Tweede Kamer de best denkbare voorzitter zou krijgen (houden dus), was het gisteren een zwarte dag.

Voor de liefhebber van politieke spelletjes daarentegen was de voorzittersverkiezing smúllen.

In de eerste ronde met drie kandidaten kreeg jij 66 stemmen, Tom van der Lee van GroenLinksPvdA 43 stemmen en Thom van Campen van de VVD 39 stemmen.

Zou dát in de tweede ronde met drie kandidaten ook de uitslag zijn, dan zou de derde ronde (de finale) gaan tussen jou en Van der Lee.

Een deel van de Van der Lee-stemmers wist dat jij dan in de finale Van der Lee zou verslaan, omdat de meeste VVD-stemmen dan jouw kant zouden opvallen.

Dus legden ze het hoofd van Tom van der Lee toch maar op het offerblok en stemden in de tweede ronde niet op hem, maar op VVD’er Thom van Campen.

Jij pakte in die tweede ronde 67 stemmen, Van Campen 49 en Van der Lee nog maar 32.

Op het moment dat die uitslag werd voorgelezen, wist iedereen met énig strategisch inzicht genoeg.

(Advertentie)

De (linkse) Van der Lee-kiezers zouden, nu ze in de derde ronde moesten kiezen tussen “een PVV’er” en de Gummy Guy van de VVD, nóóit op jou stemmen.

Aldus geschiedde: 79 stemmen voor Van Campen, 69 voor jou.

Ik vond het jammer, maar ik snap volledig dat het (in die slangenkuil) zo werkt.

Weet je wat ik wel dacht?

Het was allemaal héél anders gelopen als Geert Wilders door in 2024 in de Schoof-fuik van NSC en VVD te zwemmen geen 11 zetels had verloren bij de verkiezingen…

(En voorts ben ik van mening dat de felicitatie-aai van GroenLinksPvdA-Kamerlid Laura Bromet over het wangetje van VVD’er Thom van Campen nog vóór de stemmen in de derde ronde waren geteld meer zegt dan deze 311 woorden)

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Om thuis mee te spelen.

PS2. In de nieuwe ‘Nare Jongens Podcast’ gaat het uiteraard ook over jouw vertrek. Én over de terugkeer van de Queen of Juice.