
Meneer Koolmees,
Nou, we zijn eruit, hoor!
De hoofdredactie van de Volkskrant heeft besloten.
Rob Jetten moet zich niet door de VVD in een ‘rechts’ kabinet met VVD, CDA en JA21 laten chanteren.
“De generatiegenoten Jetten, Bontenbal en Klaver moeten elkaar in de woningbouw, op het klimaat- en stikstofbeleid, in immigratiezaken en in hun buitenlandse koers vrij makkelijk kunnen vinden, zonder onuitlegbare compromissen”, schrijft de partijkrant van GroenLinksPvdA.
Daar valt niets tegen in te brengen.
De Volkskrant gaat een stapje verder.
“Het moment nadert waarop ze het gewoon maar eens moeten proberen. Dat bespaart het land een nieuwe hemeltergende formatie.”
Klopt ook.
Dat de formatie dan snel afgerond kan zijn, bedoel ik.
Klein probleem voor de wensdenkers van de Jesse-bode: die combinatie van D66, GroenLinksPvdA en CDA heeft maar 64 zetels in de Tweede Kamer.
(Advertentie)
En dan is er dus bij alle belangrijke voorstellen steun nodig van de linksdragende ChristenUnie (3 zetels) én de extreemlinkse dwergen DENK (3), SP (3) en Partij voor de Dieren (3) om aan 76 zetels te komen.
Waarvan de Volkskrant zegt: “Elke oppositiepartij die hen snel na hun aantreden naar huis stuurt, zal zelf ook terug moeten naar de kiezers om uit te leggen dat het weer niks is geworden met dat stabiele bestuur. De meeste partijleiders zullen die gok voorlopig nog even niet willen wagen.”
Als ú als verkenner ook in die journalistieke wensdroom gelooft, zou ik dat advies om D66, GroenLinksPvdA en CDA een minderheidskabinet te laten vormen niet pas dinsdag, maar vandaag al naar de Tweede Kamer sturen.
Dan kunt u de rest van het weekend lekker de tuin winterklaar maken en een serietje op Netflix kijken en maandag en dinsdag zorgen dat de treinen op tijd gaan rijden en schoon, veilig en betaalbaar zijn.
Want ook dáár snakt het land al heel lang naar.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Als aandenken aan vijf fantastische dagen!



