Beste Lidewij,

De aanhangers van FvD zijn weer eens over de pis.

Stopt die malle Thierry Baudet éindelijk om plaats te maken voor een lijsttrekker die níet te lang met haar neus boven de pot met hallucinerende middelen heeft gehangen, krijgt die nieuweling de eerste week nóg geen uitnodiging voor een talkshow.

“Zie je wel”, klinkt het dan ook op menig zolderkamer.

Nu snap ik sowieso niet waarom Thierry Baudet al vijf jaar loopt te janken dat hij nooit wordt uitgenodigd voor een talkshow, want Geert Wilders bewees in dezelfde vijf jaar de met afstand de grootste partij kunt worden door nóóit in een talkshow te verschijnen.

Bovendien heeft Baudet sinds 2022 (op kosten van de belastingbetaler) nota bene een eigen ómroep in de vorm van ‘Ongehoord Nederland’, waar hij desnoods twee keer per week mag aanschuiven om zonder ook maar één kritische noot ‘geïnterviewd’ te worden.

Maar goed, ‘Vandaag Inside’, ‘Jinek’, ‘Pauw en De Wit’, ‘RTL Tonight’ en morgen vermoedelijk ook ‘Buitenhof’ hebben jou dus niet uitgenodigd de afgelopen dagen.

Gelukkig hebben we De Telegraaf nog.

(Advertentie)

Verslaggever Pim Sedee haalde jou wél voor de camera en zoals dat gaat bij nieuwkomers op belangrijke posities die een frisse start wilden maken, bood hij je eerst de gelegenheid wat vuiltjes van je voorganger weg te werken.

Zo kreeg jij, die was gepresenteerd als uitmuntende beta-wetenschapper, de gelegenheid Baudets kolderieke uitspraak te weerspreken dat 9/11 een false flag-operation was waar helemaal geen Al Qaeda-terroristen achter zaten.

Wat je zei?

“Ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig.”

Daarna vroeg hij of je vond dat Rusland schuldig is aan de oorlog tussen dat land en Oekraïne?

Wat je zei?

“Een oorlog heeft natuurlijk altijd twee partijen en is altijd afschuwelijk. Wij willen graag dat die oorlog zo snel mogelijk ophoudt. Dat betekent ook dat het Westen zich wel tot op zekere hoogte zal moeten verplaatsen in de andere kant van het verhaal, zeg maar.”

Tenslotte kwam nog de vraag of je het veroordeelt dat Rusland een soevereine staat aanviel.

Wat je zei?

“Nogmaals, een oorlog is altijd afschuwelijk en er is wel een hele geschiedenis aan vooraf gegaan. Ik denk dat het niet zo heel veel zin heeft om het op die manier te veroordelen. Omdat je dan ook verzandt in een morele discussie.”

Tja, een morele discussie over oorlog, dat moeten we natuurlijk niet willen met z’n allen…

(Advertentie)

Die pogrom van Hamas op 7 oktober 2023 moeten we dan vast ook pragmatisch zien, zeker?

Weet je, Lidewij, er zijn twee mogelijke redenen waarom je met dat soort antwoorden kwam.

De eerste is dat je Thierry Baudet, de man die jou vanuit het niets het lijsttrekkerschap van FvD in de schoot wierp, niet af wilde vallen.

Dat siert je dan nog wel, dat je de patiënt spaart.

Wat de tweede kan zijn?

Dat je net als Baudet denkt dat 9/11 een false flag-operation was én dat je de Russische dictator Vladimir Poetin “een held” vindt die “een heroïsche strijd voert”.

Dat kan ik haast niet geloven.

Anderzijds: ook beta-wetenschappers kunnen tegen een wiek van de molen oplopen.

Groet,

JanD

PS. Welkomstcadeautje. Ik kon nog een ronde vinden!