Meneer Van Weel,

In Utrecht belemmeren tientallen extreemlinkse, antisemitische activisten gemeenteraadsleden om hun werk te doen. Nadat ze uit het stadhuis zijn verwijderd, belagen ze de burgemeester, die door beveiligers moet worden ontzet en afgevoerd.

Op zo’n moment kan ik niet wachten tot de VVD-minister van Justitie van dienst zijn telefoon pakt om op social media laat weten wat hij of zij vindt van deze kwestie.

De vorige, Dilan Yesilgöz, gaf in zulke gevallen de ordinaire kant die ruimschoots in haar persoonlijkheid zit de vrije ruimte.

“Keihard aanpakken dat tuig”, kakelde ze dan op Twitter, zich er blijkbaar totaal niet van bewust dat juist zij er als minister van Justitie voor verantwoordelijk voor was dat tuig werd aangepakt.

(Advertentie)

U bent uit een ander hout gesneden dan de Kakelkip.

U probeert er ook stilistisch wat van te maken als u het volk toespreekt.

En daarbij houdt u, net als ik, van staccato.

Met welke prachtige tweet u ons deze keer verblijdde?

Deze:

“Utrecht. Raadsvergadering. Stemming. Uitslag die niet bevalt. Wat volgt: agressie. Intimidatie. Demonstranten die het demonstratierecht misbruiken als vrijbrief voor geweld. Doe normaal! Respect voor burgemeester Dijksma”

Schitterend!

Voor u nu denkt: ‘hé lekker, voel ik daar een veer in de bips?’ trek ik ‘m er meteen weer uit ook.

(Advertentie)

Want ik zei dat u uit een ander hout bent gesneden dan de Kakelkip, maar dat bedoelde ik uitsluitend qua taalgebruik.

Niet qua daadkracht.

Want u vergat in uw bericht één zinnetje dat de staat van Nederland zo treffend omschrijft.

Welk zinnetje?

“Nul arrestaties.”

Wéér komt het extreemlinkse, antisemitische tuig er mee weg.

Regelmatig noemde ik u ‘minister Windvaan’.

U kunt zich niet voorstellen hoe sáái het is om elke keer gelijk te krijgen.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Ik heb er nog eentje in de Sigrid Kaag-uitvoering weten te vinden.