Beste Floor,

Dus RTL4, jouw werkgever, koopt een format van een televisieprogramma.

Het heet ‘Het Conclaaf’.

Daarin laten de lijststrekkers van de zeven grootste partijen zich een paar dagen opsluiten in een kasteel.

De bedoeling is dat ze die dagen onder meer debatteren over hun politieke imago, het vertrouwen, maatschappelijke thema’s en hun onderlinge dynamiek.

Het is geen reality-tv zoals ‘Big Brother’, waarbij de camera’s alleen registreren wat er gebeurt en dat ook live te zien is, maar een strak geformatteerd programma, met vaste rubrieken als ‘Het Duel’.

(Advertentie)

Iedere aflevering wordt afgesloten met een persoonlijke reflectie van een politicus: een gesprek waarin privé-gedachten worden gedeeld.

Uiteindelijk leidt die circa 48 uur opnames in dat kasteel, met tientallen camera’s, tot vier afleveringen van 60 minuten.

En nu doet Geert Wilders niet mee.

Geert Wilders is de spelbreker!

Want als als hij niet meedoet, doen Frans Timmermans en Henri Bontenbal ook niet mee.

En dan wordt het dus een meidenweekend, met Dilan Yesilgöz, Caroline van der Plas en Rob Jetten als sterren van de show.

Lees: geen kijkcijferkanon.

(Advertentie)

Ik vind er wat van dat Wilders de Sjaak Afhaak is, Floor.

Wát ik daar van vind?

Dat hij groot gelijk heeft natuurlijk.

Wilders zou knettergek zijn als hij zich afhankelijk zou maken van hoe de omroep waarvan de belangrijkste politiek verslaggever haar walging nooit kan verbergen als het over Wilders gaat, hem gaat neerzetten door de selectie van fragmenten uit die honderden uren beeldmateriaal van alle aanwezige camera’s én door de manipulatie bij de montage.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Dan snap je Wilders misschien wat beter. Al is het maar één keer.

PS2. De Nare Jongens zijn weer begonnen met hun dagelijkse ‘B&B Vol Liefde’-podcast. Een ander pareltje van RTL waarin mensen gemaakt en gebroken kunnen worden. Aflevering 1 kun je hier gratis beluisteren.

UPDATE RTL trekt de stekker uit ‘Het Conclaaf’. De meiden moeten een andere weekendbesteding zoeken. Renze Klamer vindt het stom, want iets met ‘diepgang’.