
Meneer Timmermans,
Jeetje.
Kreeg ik zowaar medelijden met u.
Het was al vervelend dat u in uw jacht op het lijsttrekkerschap van die nieuwe linkse partij te maken hebt met de langzaam op stoom komende Halsema-lobby.
Dat het Langetenenvrouwtje vorige week bij ‘Buitenhof’ vóór u aan tafel zat, leek een futiliteit. Maar dat was het niet. Het was het teken dat Halsema na lokale media als AT5 en Het Parool ook de NPO achter zich zal weten als ze zich in de markt gaat zetten als de redder des vaderlands in de strijd tegen ‘extreemrechts’.
Da’s balen.
Maar het kan dus nog veel erger.
Ik noem twee namen: Tofik Dibi en Jerry Afriyie.
Die twee beroepsvervelio’s blijken zich te hebben aangesloten bij ‘LinksBoven’, een club GroenLinksPvdA’ers die die nieuwe partij naar links wil trekken.
En weet u wat die lui willen?
(Advertentie)
Antikapitalisme en socialisme. “Het kapitalisme is een systeem waarin oneindige economische groei en winstbejag onvermijdelijk leiden tot uitbuiting van mens en milieu. Dat de kapitalistische klasse alsmaar rijker wordt over de rug van de arbeidersklasse is onrechtvaardig. Daarom streven we naar een klasseloze, socialistische samenleving.”
Grenzeloze wereld. “Grenzen en natiestaten creëren schadelijk wij-zij-denken, uitsluiting, haat en geweld. In onze ideale wereld heeft iedereen het fijn op de plek die die thuis noemt, maar is ook iedereen vrij om op avontuur te gaan en diens geluk te vinden waar die maar wil.”
Dekolonisatie. “Dekolonisatie is niet alleen het tegengaan van de schadelijke gevolgen van historisch kolonialisme, zoals met bewustwording en herstelbetalingen, maar ook het doorbreken van hedendaags (neo)kolonialisme en imperialisme. Dat betekent onder andere een vrij Palestina en een eind aan de Amerikaanse wereldmacht.”
Intersectionaliteit. “We erkennen dat alle vormen van onderdrukking met elkaar samenhangen – zoals racisme, seksisme, kapitalisme, queerhaat, transhaat, moslimhaat, antisemitisme, validisme, ecocide en fascisme. Om te voorkomen dat we op weg naar een betere wereld bestaande ongelijkheden versterken, is het noodzakelijk dat we strijden tegen alle onderdrukkende machtssystemen tegelijk. Want we zijn pas vrij, als iedereen vrij is.”
Antimilitarisme en pacifisme. “Een wereld zonder oorlog en geweld begint met gezond wantrouwen en een kritische houding tegenover het militaire apparaat en de verwevenheid met (imperiale) politieke belangen en de wapenindustrie. Daarentegen erkennen we dat mensen onder (koloniale) bezetting het universeel erkende recht hebben op (gewapend) verzet. Wapens brengen uiteindelijk geen vrede; daar moet je elke dag aan werken.”
(Advertentie)
Ik moest vooral lachen om die ‘grenzeloze wereld’.
“Iedereen is vrij om op avontuur te gaan en diens geluk te vinden waar die maar wil.”
Dus zó noemen ze het als economische gelukszoekers naar het Walhalla aan de Noordzee komen om levenslang uitkeringen en toeslagen te incasseren die door mensen die wel werken worden moeten opgebracht.
Ook een zinnetje uit hun ‘beginselverklaring’ over antimilitarisme en pacifisme vond ik wel lachen. Ze zijn dus tegen oorlog en geweld, “maar erkennen dat mensen onder bezetting het universeel erkende recht hebben op gewapend verzet”.
Daar staat, voor de goede verstaander: “Hup Hamas!”
Maar goed, als je al die punten leest, dan zie je gewoon het verkiezingsprogramma van die koekwauzen van BIJ1.
Nog even en Sylvana Simons staat straks bij de ledenvergadering waar jullie over de nieuwe partij beslissen in de microfoon te schreeuwen.
(Advertentie)
En daar gaat u nooit van winnen.
Want u bent niet alleen een imperialistische kolonisator uit de kapitalistische klasse.
Nee, u bent ook nog hartstikke wit.
Dus u mag héél blij zijn als Tofik Dibi u zonder Kalashnikov komt afschieten op 21 juni.
Sterkte!
Groet,
JanD
PS. Cadeautje! Want nu kan het nog.





