
Beste Marieke,
Belachelijk dat Pride-marsen in Hongarije sinds maart bij wet zijn verboden.
Zo is het ook belachelijk dat homo’s in Saoedi-Arabië worden bestraft met zweepslagen, langdurige gevangenisstraffen en (bij openbare uitingen) de doodstraf.
Zo is het ook belachelijk dat je in Pakistan tien jaar de bak in draait als je ‘religieuze gevoelens’ beledigt en de doodstraf krijgt als je iets onaardigs zegt over de profeet Mohammed.
En zo is het ook belachelijk dat je in Mauritanië de doodstraf kunt krijgen als je de islam verlaat, zelfs als je daarvan berouw toont.
Corrigeer me als ik het verkeerd zie, maar volgens mij is van deze landen Hongarije het minst ver van het padje.
(Advertentie)
Daarom verbaasde het mij dan ook dat VVD’er Thom van Campen en jij gisteren een motie indienden om uitgerekend Hongarije ‘keihard aan te pakken’.
Nou ja, jullie eisten dat het kabinet een delegatie naar Hongarije stuurt om op 28 juni deel te nemen aan de Pride in Boedapest.
Een oproep om een wet te gaan overtreden in een ander land?
Jullie werden niet uitgelachen.
Jullie werden niet bespot.
Bespottelijk.
(Advertentie)
Kijk, dat jullie VVD-minister Sophie Hermans niet oproepen om in Saoedi-Arabië op straat te gaan staan tongen met haar vriendin, PVV-minister Fleur Agema niet oproepen om in Pakistan te gaan uitleggen dat Mohammed een pedofiel is en toekomstig VVD-minister-president Lale Gül (geen grap) niet vragen om in Mauritanië te gaan getuigen over haar afscheid van de islam, dat snap ik.
Daar lopen ze íets meer risico dan in Hongarije.
Maar je hoeft ook helemaal niet zo ver te reizen om aan te tonen welke landen er allemaal niet deugen op de wereld.
Organiseer gewoon een Pride in de Haagse Schilderswijk.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Haal maar wat uit de grabbelton, ook voor Thom van Campen.
UPDATE Flauwekul-motie is aan ministers Keijzer (BBB) en Agema (PVV) niet besteed. Zij maken zelf wel uit wat ze 28 juni doen.




