
Beste Femke,
Smullen!
De Nederlandse ‘televoters’ gaven gisteren bij het Eurovisie Songfestival de meeste stemmen aan Israël.
Was dat omdat het Nederlandse publiek Yuval Raphael de beste van de 26 finalisten vond?
Natuurlijk niet.
Het is gewoon hetzelfde verhaal als in 2022 met de Oekraïense band Kalush Orchestra, die volgens de vakjury destijds ook niet de beste inzending was, maar dankzij de televoters in alle landen zelfs won.
Puur omdat de band uit Oekraïne kwam, het land dat door Rusland werd aangevallen.
Zo werd Yuval Raphael op 7 oktober 2023 door de Palestijnse terroristen van Hamas aangevallen.
Je kent ongetwijfeld het verhaal, maar ik mag het er graag nog een keer bij je inwrijven.
Yuval verstopte zich bij het bloedbad op het muziekfestival Supernova Sukkot Gathering met zo’n vijftig anderen in een schuilkelder in de buurt van kibboets Be’eri. Ze wist met elf anderen te overleven door zich acht uur lang verstopt te houden onder de dode lichamen van onschuldige burgers.
Daardoor kon ze eind 2024 als amateur deelnemen aan de Israëlische talentenjacht HaKokhav HaBa, deze zelfs winnen en gisteren tweede worden op het Eurovisie Songfestival.
Ze zong een nummer met de toepasselijke naam ‘New Day Will Rise’.
(Advertentie)
Ik vind het supergaaf dat het Nederlandse publiek een extreem duidelijk statement afgaf door niet het optreden, maar het verhaal van Yuval Raphael met de ‘douze points’ te belonen.
Da’s een dikke middelvinger naar iedereen in dit land die -volop gesteund door de meeste omroepen en kranten- in de door Hamas veroorzaakte oorlog steeds schaamtelozer en openlijker de kant kiest van de agressor.
Zoals burgemeesters dus.
En dat brengt me op jou.
Je was op Bluesky, het Twitter voor deugmensen en zachtgekookte eieren, opeens heel vals tegen journalist Chris Aalberts (bekend van links-extremistische media als BNNVARA’s ‘Joop’ en ‘De Kanttekening’).
Aalberts vond dat je je als burgemeester beter met je eigen werk bezig zou kunnen houden, dan per brief van het Nederlandse kabinet te eisen dat het Israël keihard ging aanpakken.
“Zo goed gaat het niet in Amsterdam, dus de prioriteiten liggen elders”, schreef hij.
In plaats van dat je Aalberts in stilte blockte op dat Bluesky omdat zijn kritiek je niet zinde, deed je dat heel demonstratief.
Je schreef: “Zeg Chris, je pedanterie gaat me nu te ver. Wil je even uit mijn tijdlijn gaan? Dank.”
(Advertentie)
Wat het verschil is tussen de koninklijke weg en jouw zoveelste bewijs van veel te lange tenen?
Dat je op deze manier via je 14.821 volgers het extreemlinkse gajes op Chris Aalberts afstuurde.
Die roedel hongerige wolven, die we kennen van ‘feestelijkheden’ als de opening van het Holocaust-museum en hun slooppartijen op universiteiten.
Juridisch misschien geen ‘opruiing’ van je, maar desondanks gedrag dat de burgemeester van de hoofdstad volstrekt onwaardig is.
Chris Aalberts zou het iemand die eerder in dit schuitje zat, kunnen nazeggen: “Als mij iets overkomt, dan is zíj medeverantwoordelijk. Ze heeft dan misschien niet de trekker overgehaald, maar zíj heeft het klimaat geschapen. Dit moet ophouden! Het demoniseren moet stoppen!”
Je weet wel wie dat zei toch?
Nou dan!
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Als ze te klein zijn, moet je overstappen naar een herenmodel.




