Meneer Bruins,

Ik zeg het die Zweedse Aspergerdwerg maar weer eens na.

How dare you!

Hopelijk bent u niet alleen de minst ijdeltuiterige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap die we ooit gehad hebben, maar ook een beelddenker.

Dan zag u bij het uitspreken van die woorden mijn onderlip trillen van woede.

Alpha 00.

Binnenvet.

De Boterhamshow.

Brainstorm.

Brieven uit de kast.

De jurk en het scheepswrak.

De sociëtiet.

Dropje.

Focus.

(Advertentie)

Getuigen van Gaza.

Iedereen Verlicht.

No Monnie.

PatsBoemKledder!

Podium Dans.

Podium Klassiek.

Podium op Pad.

Studio Snugger.

Suhoor Stories.

Switch.

Ta-daaa!

Villa Nadia.

Volgmania.

Voetbalsporen.

Wat maak je Menu?

Welkom in de jaren 70 en 80.

En natuurlijk: Ramadan Bites.

(Advertentie)

Allemaal NTR-programma’s die -als u uw zin krijgt- in 2029 van de beeldbuis verdwijnen.

Of die, maar dat klinkt een stuk minder dramatisch als je uw plan met de Staatsomroepen wilt framen als “een aanslag op de democratie”, linksboven in het scherm een ander logootje krijgen dan dat van de NTR.

U wilt de NTR als organisatie opheffen en de NTR-programma’s die dat verdienen laten uitzenden door één van de vier of vijf ‘omroephuizen’ en nu is niet alleen Hilversum helemaal over de kook, maar ook allerlei randfiguren.

Hoor bijvoorbeeld zo’n Yoeri Albrecht, de directeur van het Amsterdamse debatcentrum De Balie eens tekeer gaan. “Dit is een fundamentele bedreiging. Je moet nu juist investeren in de publieke omroep, niet bezuinigen. Ik denk dat iedereen langzamerhand wel doorheeft dat de democratie op allerlei plekken in de wereld onder druk staat, ook bij ons. Een van de belangrijkste grondstoffen voor een goedwerkende democratie is goede nieuwsvoorziening en waarheidsvinding.”

Nogmaals: How dare you!

U draait de nieuwsvoorziening en waarheidsvinding de nek om, meneer Bruins!

Met als bekendste voorbeeld van de NTR natuurlijk ‘Villa Nadia’, waar bijvoorbeeld de Amsterdamse topambtenaar Tofik ‘Kalashnikov’ Dibi onweersproken zijn Jodenhaat de wereld in mag spuwen

En waar volgens de laatst bekende cijfers (26 maart) 35.000 mensen naar keken.

Inclusief (!) uitgesteld kijken.

Die kunt u onze tonnen aan belastinggeld toch niet gaan ontzeggen?

Wat ik eigenlijk bedoel?

Saneer de NPO!

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Want het wordt tijd voor een vers exemplaar.

PS2. In de nieuwe ‘Bellen met Bassie’-podcast bespreken we een potentiële wolf in schaapskleren die met u in het kabinet zit.