
Beste Tim,
Jij gooit vanmiddag een nieuwe aflevering van BOOS op YouTube.
We hebben gisteravond al bij het Nederlands Dagblad kunnen lezen om welke feiten het gaat.
De stichting ‘Christenen voor Israël’ heeft vanuit een noodfonds dat was opgericht na de pogrom van 7 oktober 2023 eenmalig een gift gedaan aan de Israëlische stichting ‘Or Ami’ van de Joodse advocaat Nati Rom. Die gift lag ergens tussen de 1 en 42.998 euro.
Volgens woordvoerder Sara van Oordt van ‘Christenen voor Israël’ was die gift bestemd voor zaken als brandblussers en beschermende kleding. Zij zegt: “Wij willen niks te maken hebben met enige vorm van geweld of vuurwapens.”
Dat laatste zegt ze, omdat journalisten van het Nederlands Dagblad en het journalistenplatform Investico samen met jou en je mensen hebben ontdekt dat een ándere Nederlandse stichting (‘Stichting Israel Heartland’) wél giften aan de stichting van Nati Rom geeft waarmee waarschijnlijk wapens zijn gekocht.
Uit jouw aankondiging (een filmpje waarin je Sara van Oordt confronteert met het feit dat de gift van ‘Christenen voor Israël’ gebruikt zou kúnnen zijn voor misdaden tegen bewoners van de Westelijke Jordaanoever) blijkt: ‘Christenen voor Israël’ moet hangen.
(Advertentie)
Disclaimer: Ik heb wel het verhaal in het Nederlands Dagblad volledig gelezen, maar nog niet de uitzending van BOOS gezien (die stuurde je alleen alvast naar mainstream media als ANP, NOS en EO), dus ik kan nog niet helemáál vaststellen of je beet hebt als het gaat om de stichting ‘Christenen voor Israël)’.
Ik wil wel alvast twee dingen zeggen.
Ten eerste: als ik het woord ‘christenen’ lees, heb ik altijd meteen de associatie met smeerpijpen als ‘Rolo’ Bontenbal en Derkie Boswijk.
Dus dan ben ik automatisch geneigd om mee te gaan in jouw framing dat zo’n stichting niet deugt.
Terwijl ik weet dat je nooit een hele groep mag veroordelen omdat er een paar van dat soort foute gasten tussen lopen. Dat doe ik met moslims immers ook nooit 😉
Ten tweede: wat die stichting ‘Christenen voor Israël’ zegt te hebben gedaan, is dus eigenlijk: geld geven aan Joodse mensen op de Westelijke Jordaanoever om spullen te kopen waarmee ze zich konden beschermen.
(Advertentie)
In werkelijkheid zou de ontvanger van dat geld het wellicht (“zou kúnnen dat…”) niet hebben gebruikt voor brandblussers en brandwerende kleding, maar voor wapens.
En dan denk ik alleen maar: tja.
Dat zei Sigrid Kaag over de tientallen miljoenen Nederlands belastinggeld die ze jarenlang gaf aan het door de terroristen van Hamas geïnfiltreerde UNWRA ook altijd.
En toen dat anders bléék te liggen, hoorden we jou niet.
In tegenstelling tot afgelopen zondag, toen je in Amsterdam meeliep in die demonstratie waarin onder meer werd opgeroepen om de Joden in de gracht te gooien en de staat Israël te vernietigen…
Groet,
JanD
PS. Cadeautje! Daar kun je nooit genoeg van hebben als je straks in het leger gaat.




