
Beste Wybren,
Ik zag op Twitter een fragment voorbij komen van een optreden van jou bij die messentrekkersomroep Ongehoord Nederland.
Je ‘onthulde’ daar dat Mark Rutte een halve deserteur is.
Mark Rutte is van 14 februari 1967 en jij bent van 31 januari 1967.
De opkomstplicht voor Nederlandse dienstplichtigen is pas in 1997 afgeschaft en jij suggereerde dat Rutte en jij allebei een oproep hebben gekregen om het vaderland als dienstplichtig militair te dienen.
Ik zou graag even controleren bij Rutte of dat klopt, maar gezien de gatenkaas dat zijn geheugen is, is dat een kansloze missie.
Bovendien moet je een mooi verhaal nooit dood checken.

Dat verhaal luidde volgens jou als volgt: “Ik ben van hetzelfde jaar als Mark Rutte. Die heeft niet in dienst gezeten. Die heeft geweigerd. Ik ben tegen de dienstplicht, maar ik houd me aan de wet, ik kom wel op voor mijn nummer (je haalde je groene baret als commando, JD), maar Mark Rutte heeft gewoon geweigerd en is debatwedstrijdjes bij de JOVD gaan organiseren. Allemaal hartstikke leuk. Maar die gaat vervolgens nu tamboereren op de oorlogstrom. ‘Slava Ukraini!’, ‘Het is onze oorlog!’, ‘We moeten onze kinderen laten sterven’…”
Nu heeft-ie dat laatste naar mijn weten nooit letterlijk uitgesproken (althans niet in het openbaar), maar je stelde daarna nog een interessante vraag.
Uit respect voor de islamitische kijkers noemde je het niet: de hámvraag.
Je zei: “De ultieme vraag die je moet stellen bij zo’n oorlog heel ver weg: ben jij bereid jouw eigen kinderen te laten sterven voor Oekraïne? En ben jij zélf bereid om te sterven voor Oekraïne?”
Het antwoord van Ongehoord Nederland-presentator Tom de Nooijer liet geen seconde op zich wachten.
“Nee.”
Het is een vraag die helaas bij de andere Staatsomroepen nooit wordt gesteld.
Niet aan Mark Rutte, maar ook niet aan in de Nederlandse politiek actieve oorlogshitsers als Ruben Brekelmans, Jan Paternotte en Derkie Boswijk.
Mijn antwoord zou trouwens hetzelfde zijn als dat van Tom de Nooijer.
Niet voor Oekraïne.
En niet voor de EU ook trouwens.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Je zat bij ON met Tom Zwitser en dr. Sid Lukkassen toch?



