
Beste Fleur,
Zo.
Daar heeft VVD-Kamerlid Bente Becker je even lekker bij de ballen!
Op de werkvloer bij het door jou aangestuurde CAK wordt volgende week een iftar gehouden.
Deze religieuze viering begint met gebed.
Daarbij moeten de vrouwen en mannen, geheel volgens islamitische traditie, in verschillende ruimtes bidden.
Dat gebeurt voor de zekerheid ook maar meteen op verschillende etages van het CAK-kantoor aan de Prinses Beatrixlaan in Den Haag. Waarbij de mannen een etage hoger bidden dan de vrouwen, zodat ze niet stiekem onder de jurken van hun zusters kunnen kijken.
Uiteraard is de bedrijfskeuken geïnstrueerd om kookgerei en apparatuur “extra goed te reinigen”, zodat het eten ook daadwerkelijk halal is.
(Advertentie)
En tenslotte worden de CAK-medewerkers die geen moslim zijn opgeroepen om een dagje mee te vasten.
Gezellie!
Het is natuurlijk godgeklaagd, beste Fleur, dat een organisatie die nota bene wordt aangestuurd door een PVV-minister een overheidsgebouw voor deze flauwekul gebruikt.
Mannen en vrouwen in aparte gebedsruimtes, hoe haal je het in je harses?
Ik ken fractievoorzitters van grote partijen die meteen ‘Knettergek!’ zouden twitteren als ze hoorden dat dit gebeurt bij ambtelijke organisaties.
Dat bij de onder VVD-minister David van Weel ressorterende politie al jarenlang iftars worden georganiseerd waar politici en zogenaamde hoeders van de rechtsstaat af en aan lopen is al erg genoeg. Maar dat gebeurt dan tenminste niet in overheidsgebouwen. Dit gaat echt een stapje verder.
En daar maakt VVD-Kamerid Bente Becker terecht een punt van.
(Advertentie)
Ik begrijp dat jij zeven uur nadat HP/De Tijd-journalist Ton F. van Dijk het verhaal over het CAK publiceerde ‘al’ hebt gereageerd: je liet weten dat je “het CAK om opheldering hebt gevraagd”.
Die reactie kun je uittekenen.
“Inclusie…”
“Diversiteit…”
“Blablabla…”
Wat dacht je er van als je alvast een stel goeie juristen een ‘verbod door de minister’ laat onderbouwen?
Anders stappen die lui van het CAK straks naar de rechter om een zwak onderbouwd verbod van tafel te krijgen en is de scheiding tussen kerk en staat wéér een stukje verder afgebrokkeld.
Want mr. Rein Odink was niet de uitzondering, maar is de regel…
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Dan weet je wat het alternatief is.
UPDATE Of meneer Ouwehand luistert naar de minister? We gaan het zien!





