Beste Eloïse,

Ik zag een Tiktok-filmpje voorbijkomen waarin je meldde dat je je afstudeerscriptie voor de Hogere Hotelschool hebt ingeleverd.

Omdat ze er in jouw familie een handje van hebben om de scripties van troonopvolgers (jij bent de vijfde in rij) tot staatsgeheim te verklaren en ik dat een beetje ouderwets vind, heb ik een kennis op de Hotelschool gevraagd om even snel een kopietje naar me te mailen van jouw scriptie.

Je onderwerp was, vertelde je in dat TikTok-filmpje: “Hoe fashion-bedrijven effectief hun duurzaamheidsinitiatieven kunnen communiceren, terwijl ze wel in lijn blijven met de regel- en wetgeving”.

Aangezien ik zelf ook in T-shirts handel, vond ik dat een heel interessant onderwerp.

Dus ik lezen!

(Advertentie)

Laat ik het zo zeggen: de eisen die tegenwoordig aan scripties worden gesteld, zijn niet meer zo zwaar als in ‘mijn tijd’ aan het heao.

Want dit was jouw tekst:

“ik vind het lastig om te schrijven, maar ik ga proberen om iets te zeggen over duurzaamheid in de mode-industrie.

dus, mode is cool, toch? maar het is niet altijd goed voor de aarde. veel kleren worden gemaakt in fabrieken die slecht zijn voor het milieu. ze gebruiken veel water en maken veel viezigheid. dat is niet oké, want we moeten de aarde beschermen.

nu is er een ding dat ‘duurzaamheid’ heet. dat betekent dat we kleren maken op een manier die de aarde niet kapot maakt. bijvoorbeeld, ze gebruiken stoffen die niet snel kapot gaan of die van gerecycled spul zijn gemaakt. dat is beter voor de planeet.

de wetten over duurzaamheid zijn nog een beetje verwarrend. sommige landen hebben regels dat bedrijven moeten zeggen hoe ze hun kleren maken. ze moeten vertellen of het goed is voor het milieu of niet. maar niet alle landen doen dat. in europa zijn ze wel meer bezig met dit soort dingen. ze maken wetten dat bedrijven eerlijk moeten zijn over hoe duurzaam hun kleren zijn.

maar er is ook veel nep. sommige bedrijven zeggen dat ze duurzaam zijn, maar ze doen het eigenlijk niet echt. dat heet ‘greenwashing’. dat is echt gemeen, want ze maken mensen wijs dat ze goed bezig zijn, terwijl dat niet zo is.

(Advertentie)

ik denk dat we als jongeren meer moeten leren over dit soort dingen. we moeten vragen stellen aan merken en kijken naar labels die echt betekenen dat iets duurzaam is. en we moeten niet te veel kopen, want dat helpt de aarde ook niet.

dus, duurzaamheid in mode is belangrijk, maar het is ook ingewikkeld. we moeten slim zijn en opletten wat we kopen. misschien kunnen we dan samen de mode-industrie beter maken voor de toekomst.

maar ik denk dat ik met mijn reisjes en nieuwe kleding en al die unboxingfilmpjes geen rekening hoef te houden met duurzaamheid. ik ben jong en wil gewoon genieten. bovendien, als ik nieuwe spullen koop, steun ik toch de economie? en die filmpjes maken mensen blij, dus dat is toch ook goed voor de wereld? ik weet dat het niet echt klopt, maar het voelt soms zo overweldigend om altijd maar aan het milieu te denken.

maar voor deze scriptie denk ik wel dat ik een dikke 8 verdien. ik heb het over duurzaamheid gehad, ook al is het een beetje tegenstrijdig met wat ik zelf doe. ik heb verschillende kanten van het verhaal laten zien, wat laat zien dat ik kan nadenken over complexe dingen. en ik heb het persoonlijk gemaakt, wat altijd goed scoort bij presentaties. dus ik denk ik dat het goed is.

mijn moeder heeft de tekst ook gelezen en ze heeft me heel veel complimenten gegeven. ze zei dat ik het super goed heb gedaan. en ze heeft me een nieuw speeltje gegeven, dat heus niet gemaakt is door jonge kinderen in derde wereldlanden. nou, dit was het verhaal van eloïse, doei.”

(Advertentie)

Ik denk het ook, meid.

Dat het een dikke 8 wordt, bedoel ik.

Je ome Willem kreeg in 1993 naar verluidt (en bij Gods gratie) een 6-.

Maar die maakte dan ook een scriptie over de Nederlandse reactie op het besluit van Frankrijk (onder president De Gaulle) om uit de geïntegreerde commandostructuur van de NAVO te treden.

Jij gaat veel meer de diepte in.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Want daar ben je, nu je 22 bent, wel aan toe. Hoop ik.

PS2. Weet je hoe ik effectief en in lijn met regel- en wetgeving wet- en regelgeving mijn duurzaamheidsinitiatieven communiceer? Ik maak rustgevende filmpjes.