Beste NRC-redacteuren,

De lorrenboer.

De lantaarnopsteker.

De slaapmeester.

De smid.

De aardappelstamper.

De hekkenmaker.

De pijpenmaker.

De bezemmaker.

De dekenmaker.

De viltmaker.

De videotheekmedewerker.

De fotolaborant.

De reclametekenaar.

De schillenboer.

De wagenmaker.

De oud ijzerboer.

De rattenvanger.

De mandenvlechter.

De klokkenluider.

De stoelenmaker.

De vlechtwerker.

De schoenlapper.

De stoker.

De stoomtreinmachinist.

De scharensliep.

De vuurwerkmaker.

De caissière.

De bankbediende.

De reisbureaumedewerker.

Én… de NRC-journalist.

(Advertentie)

Allemaal beroepen die zijn uitgestorven of aan het uitsterven zijn.

Ik las dit weekend een ‘reconstructie’ van de Jodenjacht die in de nacht van 7 op 8 november in Amsterdam heeft plaatsgehad.

Er was aan gewerkt door een ‘onderzoeksteam’ van NRC onder leiding van Hugo Logtenberg en Wubby Luyendijk dat verder bestond uit Bas Blokker, Mark Lievisse Adriaanse, Pim van den Dool, Lian Hof, Jan Meeus, Lineke Nieber, Georgia Oost, Danielle Pinedo, Romy van der Poel en Natalia Toret, met medewerking van Steven Derix, Nina Stefanovski en Derk Stokmans en de eindredacteuren Teri van der Heijden, Joke Mat en Simone van Driel.

Achttien man/vrouw/x.

Exact 12.579 woorden leverde het op.

Leestijd volgens jullie: 44 minuten.

(Gelukkig ben ik een snelle lezer, want tijd die achter je ligt, krijg je nooit meer terug)

Stond er voor mensen die de wereldgebeurtenissen al een paar jaar volgen vóór ze door ‘journalisten’ zijn bewerkt tot informatie die de boven ons gestelden welgevallig is nog iets níeuws in dit ‘boekwerk’?

(Voor mensen die wel op Twitter zitten en die wel Geenstijl volgen, bedoel ik)

Zeker wel.

(Advertentie)

Voor mij: 179 woorden.

Althans: ík had tot nu toe helemaal gemist dat de taxichauffeur wiens taxi zou zijn beschadigd door Maccabi-supporters 3526 euro schadevergoeding van de gemeente Amsterdam had gekregen.

Dit zijn die 179 woorden: “De taxichauffeur wiens grijze Mercedes in de nacht van woensdag op donderdag zwaar werd beschadigd door Maccabi-supporters, heeft van de gemeente Amsterdam de schade volledig vergoed gekregen. In een gesprek met de chauffeur had burgemeester Halsema gevraagd hoe het met hem ging, en hoe groot de materiële schade aan zijn auto was. Zo’n 3.500 euro, aldus de chauffeur. Kon hij dat aantonen, vroeg Halsema, die wilde overwegen of hij in aanmerking kwam voor een gedeeltelijke vergoeding uit het ‘burgemeesterspotje’ – dat is gereserveerd ‘voor uitzonderlijke gevallen’, in ‘schrijnende situaties’, aldus de gemeente. ‘Daarbij is geen enkele belofte gedaan over de vergoeding’, zegt een woordvoerder. Desondanks kreeg de chauffeur op 19 december 3.526 euro van de gemeente op zijn bankrekening bijgeschreven, de totale kosten van de reparatie. ‘Dit had niet mogen gebeuren’, aldus de woordvoerder. ‘Ambtelijk heeft men in de hectiek van de afgelopen weken onterecht de conclusie getrokken dat de ingezonden factuur betaald diende te worden. Dit is buiten medeweten van de burgemeester gedaan, die hiervan pas heel recent op de hoogte is gebracht’.”

Mooi.

(Advertentie)

Het kan best dat zelfs dít geen nieuws was, want geen enkel ander medium pikte het op uit jullie ‘reconstructie’.

Maar ik kan als voormalig journalist altijd erg genieten van hoe oud-collega’s de boven ons gestelden witwassen.

Met je “een woordvoerder” en een “heel recent op de hoogte gebrachte” burgemeester…

Gelukkig is er is hoop voor de critici die doorzien dat de krant allang geen meneer meer is, maar nog slechts een ordinaire scharensliep die de klanten met een glibberige glimlach op z’n gezicht bedondert.  

De natuur zal zijn werk doen.

Het duurt namelijk geen decennia meer voor bij de laatste lezer ook letterlijk het licht dooft.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Want de 21ste eeuw is al een tijdje bezig.